onsdag 27 april 2016

Uppdrag chansning



2016 04 27
*
Oroli, svetti, hjärtklappi ångestnatt. Men den gråmulna morronen hälsade mig ändå välkommen, ”som en brand på tapeten”, till den alternativa dimensionen jag tycker om att kalla verklighet 1B. Brace for impact.Grensle över graven.
Pusselbitarna ordnade så småningom upp sig så att det gick att dra på sig ett visst lugn, som en overall, ungefär.
Radarbilderna som jag brukar kolla varje morgon inför prolleplaneringen, dom ljög lite. Det såg ut som om det skulle regna i flera timmar, men det kom bara nåra få stänk. Jag tog (postorder-)regnjacka i onödan. Men better safe than sorry-worry.
När jag kom upp till telemasten så var min rosa sjal borta och jag tänkte ju genast att fan också; har Sabotören varit ända upp i masten och saboterat för mig? Men sen hittade jag sjalen på marken. Den hade helt enkelt blåst ner, för jag band den inte tillräckligt hårt, jag skulle ju ändå flytta den snart och dessutom var det lite knepigt att knyta fast den med en hand.
På hemvägen såg jag en stolt gulis, som ju ser lite planterad ut.

Sen passerade jag tvärs över magiska dalen, där marktäckarna dominerar vackert och mjukt. 

**
Till lunch tog jag en rejäl kopp Hungarian Gulasch, typ hela 110 kalorier, innan jag laddade upp med verktyg och for till bilskroten för dagens uppdrag: att fixa ett nytt dörrlås till bilen.
På en parkering på vägen dit såg jag en så vacker blå bil att jag blev tvungen att stanna och fotografera. En sån skulle jag vilja ha. Tänk; ingen elektronik eller färddator eller ac eller abs eller insprutning, eller katalysator och heller ingen bilskatt. 
 
***
På bilskroten (som jag besökt sen cirka 1976) hade jag turen att hitta en bil av rätt modell. Tog mig nästan en 45 minuter att få loss dörrlåset, regnet hotade med några stänk och jag tänkte att jag blir väl tvungen att ge upp, men lyckades ändå till slut och regnet uteblev. Jag hittade även par småsaker till och som hygglig stamkund, kanske, så fick jag dom på köpet.
****
När jag kom hem väntade ett brev från sjukhuset med en kallelse till ny ultraljudsundersökning i mitten av juni. Tydligen är dom inte alldeles lugna med hur gallblåsan ser ut. Äh, va jobbigt, va? Men den dagen den sorgen. Kanske är död när den kommer, den sorgen på dagen.
På eftermiddan, sen, dårå, så kollade jag på det dörrlås jag köpt och på bilder jag tagit på insidan av dörren. Det är ju ytterst behändigt att kunna sticka in en liten mobiltelefon på trånga utrymmen för att ta tydliga bilder med blixt och allt. Jag trodde mig kunna eventuellt kanske konstatera att det borde gå att skruva loss den detalj på mitt lås som gått sönder och sen bara skruva dit den på det lås som sitter i bilen. Det vore tacknämligt att slippa ta loss hela låset. Det är jävligt trångt där inne i dörren med centrallås-el och allt. Får se om praktiken motsvarar den hoppfulla teorin.
Så här ser det ut i min dörr.


En ha int roliare än en…..gör sig. Prutt t.ex. Hoppet inte alldeles ute. Det känns bättre än igår.

Gömda tags:
Åsa Romson avgår. Gustav Fridolin är bara ett barn. Det mörka flödet strömmar genom språkrören. Framtiden. Kaplan. Turkiet. Muslimska brödraskapet. Samlag. Islamism. Game of thrones. World of fear.
God man skandal. Tjuv. Förskingring. Invandring. Tiggare kan ingen vara, än guds lilla barnaskara. Unga muslimer föreläsare.
-------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar