tisdag 19 april 2016

Salig på min fason



2016 04 19 Salig på min fason
Tisdag. This day. ’tis day now. Allaredan. Är alla redo, dårå?
Igår var det gluten-party hos mig. Förutom mig själv så var ju jag där och så undertecknad, plus min projektion, så vi var ju 4 st. Ett glatt och trevligt gäng, som vet hut. Det var ju inte länge sen jag bakade, försöker hålla mig till max ett bak per månad, men det grämde mig att det misslyckades sist, så jag ville försöka igen. Och nu lyckades det (bättre). Dock är det svårt att hålla diet när man har nybakt bröd som doftar så inbjudande, så jag (och dom tre andra också) åt lite för mycket, så idag bubblar det lite jobbigt i magen. Men i morron börjar fastan, så då rättar ju magen in sig i ledet igen. Magen hit och magen dit, en kan ju får för sig att en är tjock. Och det stämmer. Relativt sett. Men det finns...
**
Idag var det en gubbfan som hade fräckheten att kritisera min stavning.
När jag stavade förbi honom frågade han: (lite nedlåtande)
”Går det bra med pinnarna?”
”Jotack, det funkar bra.” svarade jag, (lite besvärat, lite irriterad över att jag var tvungen att sakta in)
”Men du har ingen vidare teknik”, fortsatte han.
”Tja,” sa jag, ”Dom flesta tar ju ett steg för varje stavtag, men jag tar två steg för varje stavtag, det känns bäst för mig.”
”Ja, men det är inte rätt.”
”För mig är det rätt.”
”Jaha, var och en blir väl salig på sin fason.” avslutade han surt.
Hans fräckhet och besserwisserism retade mig sen resten av promenaden.
Men samtidigt roade det mig att det retade mig. Och uttrycket ”salig på sin fason”, det hör man inte varje dag just precis.
***
Was sonst dan?
Ich åt en halv Oetkers Diavola till lunch. Den va go. Och jag ha-ha-har halva kvar. Woo-hoo, säger halvan, I haven’t been eaten yet.
Hade sen tänkt att byta till sommardäck, en vill ju inte vara o l a g l i g, men jag draaaar på’t. Det brukar orsaka ryggvärk, och just nu är ryggen hyfsad. Imorron kanske.
Jag har fortfarande ett par tavlor i förrådet, men dom är  s t o r a  och dessutom inklämda bakom sommardäcken, så digitaliseringen av dom får välan vänta.
****
Dagens konstverk får bli den här bilden som är en "fotorekonstruktion" av en oljemålning som min (första) psykolog köpte av mig redan 1972. Den tavlan hittade jag ingen bild på. Men denna hära rekonstruktionen  visar ungefär hur den såg ut. Jag önskar att jag hade den tavlan kvar. Så att jag kunde ge den till den lille pojken på bilden.
 


*****
Dagens andra konstverk är ett par vackra sockor stickade av min mor på 80-talet. Nu är dom trasiga och kan ej användas längre, tyvärr. Men dom får ett andra (och längre) liv som konstverk, åtminstone så länge jag lever, eller har hälsan.Whichever comes first.


******
Sen tittade jag på dagtid-film på teve. Från 1951 - låångt innan jag blev född. Jag gillar att titta på gamla svenska filmer, enbart för att se dom gamla miljöerna, exteriörer och interiörer.
Den här filmen var en bagatell med Sickan Carlson, och han Holmsten, men miljöerna var ju läckra.
******
Igår blev jag då färdig med lackeringen av ramarna till min väns tavlor. Här är bilder på hur det såg ut inne på min badrumsverkstad. Behändigt att kunna sitta på toaletten och arbeta. Saknar min ateljé.




Bis morgen, meine besserwissers!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar