lördag 23 april 2016

Är det kappsegling?



*
Kors, vad det vimlar.
Comebackday.
Prollen gick bra. Jag blev inte kritiserad för min teknik och jag behövde inte heja och prata med nån. Jag klädde mig varmare än igår, men va fan, det verkar stört omöjligt att få igång svettning i dom här nordliga vindarna. Om nu det ska vara nånting att stå/gå efter/för…
Grillsäsongen inledd ändå. Grannskapet stinker.
Tvättade 2 maskiner med min numera tysta o lugna tvättmaskin.
Viss fröjd. Immer etwas. Woo-hoo, I haven't been washed yet, typ.
Sen städade jag lite, dvs plockade o plockade o plockade. Hit o dit.
**
Jag plockade upp min diktpärm, här den senaste dikten i den pärmen.

Utflykt i dess värre.

Det kunde ha börjat bättre.
Men jag vred mig åt ett annat håll
Som en överlevnadskonstnär,
fast utan konst och åskådare
hakade invant fast överdriften
i närmaste maskhål.
Och svingade mig vidare.
Högt upp, in och ut
ur döda vinkeln
uppenbar och dold
En osynlig katt,
död och levande på samma gång
Men ändå i allas åsyn.
Ah, blinda vittnen!
Vad duger dom till?
När jag föll ner i skogen
hördes ju inget
för ljudvågen var redan bruten
av Min älskade, du
som drömde upp alltihop
Medan taxin väntade nere på gatan.
med sina tunga tomgångsgaser
hängande runt hjulen
Jag lämnades (vilje-lös och) vilje-fri
fylld och tömd i samma stund
Du hade redan åkt
För någon måste ju lämna
livbåten
i dimman
Det var bara ännu en utflykt
i dess värre

***
Dagens återblick, ända från 1959, en sällsynt bild från hoppets tid. Pandoras ask ännu ej öppnad.




****
Dagens LP-omslag: Roffe Wikströms första album: Sjung svenska folk.
Från 1975. Det är en gåva från min pappa. Han köpte den efter omslaget utan att veta hur musiken lät. Säkert hade han inte väntat sig den typen av rockmusik, men skivan är fortfarande en av mina svenska rockfavoriter. Pluss att den har loads of sentimental value.
Särskilt titel-låten, lika aktuell idag. 40 år senare.




*****

Nu har snart lördan seglat bort också. Som en tungt lastad bräcklig liten skonare fångad av det mörka flödet. Self-loaded. Mörkret kommer. Dags att tända fyren, så att andra sneseglare som, liksom jag, rullat på kuttingen en gång för mycket, inte går på grund. Utan håller sig över djupen.
Fyr eh Lyse.




Love, Lynx,

 
Etelka Huber, kommunalråd för Miljö-  
  partiet i Nässjö, skriver i ett öppet 
  brev att MP:s språkrör Gustav Fridolin
  och Åsa Romson borde avgå i stället   
  för att skicka brev till medlemmarna  
  om jämställdhet och lika värde.       
                                        
  -För mig är det här ett lagspel, och  
  när det inte fungerar ska lagledarna  
  avgå, säger hon till Smålands Dagblad.
                                        
  I brevet nämner Huber bland annat hur 
  språkrören försvarade Mehmet Kaplan   
  "in i det sista", sättet att beskriva 
  Yasir Khans vägran att skaka hand med 
  kvinnor och att Romson kallade terror-
  dåden i New York 2001 för "olyckor".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar