fredag 22 april 2016

Maalatu, perkelä



O>-`¤´-<O
Ändligen fredag. Skönt med en förhållandevis rejäl frukost förstås. En sval dag, med nordliga vindar. Det var kallare än det såg ut att vara för solen sken på morron. Min nytvättade bil glänste i solskenet. De polerade jubileums-fälgarna riktigt gnistrade.
Jag arbetade extra energiskt med stavarna, men fick ändå aldrig upp nån riktig värme i kroppen. Eller i själen för den delen. Jag gick en sväng i den magiska skogen, det är vackert där så här års när det bara är mossan som är grön.

Men när jag sen klev ut ur skogen stod ingen Stanley där med tropikhatt i hand och sa:
Doktor Livingstone, antar jag. Och jag fick inte chansen att replikera snärtigt: Du ska inte anta. När du antar gör du en åsna av både dig och mig.
Men det slog mig att ryggen var förvånansvärt snäll idag, trots att jag plågade den igår. En få va gla för de lilla.
Jag vägde mig när jag kom hem, det skulle jag inte ha gjort.Jag rotade sen runt i stian och hittade nåra haikus jag skrev på 70-talet när det var lite populärt. Här ä en som passa bra ida:

Inte ett stort liv
Inte heller ett litet
Men det räcker väl.

Här är mitt finska favoritskämt i alla fall:
Sackari, Sackari, mite sinä teet, Sackari?
Minä istun!
Mutta nyt nouset ylös!
Häh? Maalatu!

Med reservation för stavningen som nog inte är 100. Men det är inte jag heller, så det passar faktiskt riktigt bra..

Doktor Mengele, ich nehme an.


England har sin doktor Livingstone
Amerika sin doktor Phil
Tyskland sin doktor Mengele.
Österrike sin doktor Freud.
Sverige har sin doktor …..Alban.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar