torsdag 28 april 2016

Note to self



2016 04 00
*
Inlägg #50; litet jubileum. Woo-Hoo. I haven’t been.
”Titta ropar ungarna, pappa är en brud!”
Stiger inte upp som Rönnerdal alldeles precis, men upp kommer jag. Och kanske haltar jag lite mindre direkt på morronen numera. Brukar liksom vara så stel i fötterna då, på grund av hälsporren. Det verkar faktiskt som om det ¨går¨ mot bättre fotdagar, om än långsamt. Apostlahästarna. Hovar, klövar. Grisfötter. Trotting along.  Eh det finns ett skämt nånstans här men jag hittar det inte. Har väl ingen huuuuumor, numera. Jag har hu och jag har mor. Men natten är väl inte dagens hu-mor, heller.
Åh, jag vet inte, kompis, ibland…är det bara så….där.
Här i lägenhetens enda ensamma rum är det en värre röra än på flera år. SOS. Här i huvudets olika rum är det åtminstone ordning i vissa av dem. I andra… är det bara… misär. Men misär älskar åtminstone sällskap.  Det borde det gå att göra nåt av. Skicka iväg som en spartanskt utrustad trojansk apostlahäst. Dela och erövra. Live to spite another day.

**
Dagen började med regn. Inga kraftiga skurar, men lågmält ihållande. Så en bra da för promenaa. Då är det bara motionsproffsen ute. Amatörerna ger upp direkt och stannar hemma och kurar och gnäller.
Jag blev inte trött - inte blött. Mina nya kängor har ovansida av gårtex, så fötterna håller sig trevligt torra. Händerna var väl lite kalla den första halvtimmen, men efter det var det plain sailing. Vinden i ryggen.
Det är bra att regnet sköljer bort dammet från gatorna, så att det kan löna sig att tvätta sin svarta, dammkänsliga bil. Fast nog kunde det regna mera, en riktig jävla hus och gatusköljning liksom. Avskummen blir vi dock inte av med, dom flyter ovanpå. Vi kan heller inte dränka våra sorger, för dom kan ju simma.
***
Torsdagen är dock ändå en trevligt lång dag. Man hinner tänka, både före och efter. Fastare kan ingen vara.
****
För den som gillar att tänka och känna samtidigt, så rekommenderar jag denna fantastiska sång: Den ojämförbare Kjell Höglunds ”Mayas Slöjor” från albumet ”Kryptonit” år 2001 (text, lyrics)


Vid laglöshetens gräns där smärtan inte känns
står du mitt i tidens ström
all världens härlighet, en trivialitet
livet är en dröm

På ett övergivet fält har du slagit upp ditt tält
en zigenare i tidens ström
i ärlighetens namn, på drift i Köpenhamn
livet är en dröm

Minnen och drömmar är allt vi har
och allt vi någonsin kan få
Minnen och drömmar som dröjer kvar
så som en pil rakt i det blå

En stund i solens glans på väg till ingenstans
står du mitt i tidens ström
en smula arrogans som om verkligheten fanns
livet är en dröm

Det tjänar inget till, du gör ju som du vill
där du står i tidens ström
du byter position och tjänar en miljon
livet är en dröm

Minnen och drömmar är allt vi har
det är för sent att börja om
Minnen och drömmar som dröjer kvar
så som en doft eau de cologne

En tokig teolog som driver vind för våg
som en båt i tidens ström
mellan stjärna och atom, spöke och fantom
livet är en dröm

En museiintendent noterar allt som hänt
där han står i tidens ström
nu kommer syndens flod, nu badar han i blod
livet är en dröm

Minnen och drömmar är allt vi har
när vi har nått till tidens slut
Minnen och drömmar som dröjer kvar
så som en film vi sett förut

(En smula arrogans, som om verkligheten fanns.)
(The zzzound of acting!) 
(Miseria Syster)

Dolda tags, testing, testing, testickles.
Hur suger man kuk? Hur slickar man fitta?
Hur blir man en god man så att man kan lura omyndiga personer på alla deras pengar? Hur infiltrerar man som islamist snälla svenska partier?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar