måndag 18 april 2016

Na und?



*
Eh, ganska pigg. Men det gick över, prisa gud. Men först efter att jag gått över daggstänkta berg. Jopphejdi. ”Jag längtar tillbaka till fornstora dar, då en tös var en tös och en karl var en karl. Jag skulle betala en 300 spänn, om jag bara fick den tiden igen.”  (Tore Skogman). Typ när pappa Ben och mamma Knota vandrade på jorden.
Alla är döda nu. Eller kanske lever som vanligt alldeles bakom händelsehorisonten, lyckligt ovetande. Eller som man också kan uttrycka det: dom har fastnat vid gallret vid tid/rums-dammens utlopp. Flödet.
**
När jag kom hem efter prollen, redo att ta itu med dagens självpåtagna uppgifter, så drack jag kaffe och sen pang... kollapsade jag av en riktig körare till ångestattack. Det här går åt helvete, tänkte jag. Jag klarar mig inte. Men efter nån timme, nåra tårar o en dos betablockare, så fick jag luft igen och jag tänkte att jag måste ju handla i alla fall. Det var ju 10 dar sen sista shoppingen. Na, und?


***
Jag hade ju planerat att traska till affären, men det var det ju bara att glömma en dag som denna. Jag tog bilen, Svarta Faran, version 3. Och jag överlevde ju. (Allting, pappa, allting.)
En rolig sak hände på en affär, jag såg det här i hyllan och som norrbottning i förskingringen blev jag ju lite som sugen.

Men kolla priset: 109 kr/kg! Dvs 50-60 spänn för två ynka, ynkliga små paltar! Visserligen ”handrullade” haha. För lite potatis, lite mjöl och cirka 35 gram fläsk. Och som om det inte vore nog, så var det bara vetemjöl i palten, ingen kornmjöl som det ju ska vara, för att få den riktiga tyngden i palten.  Nä, med vetemjöl blir det ju bara kroppkakor liksom. Knapsu-palt, puh!
****
Sen när jag kom hem kollade jag nyheterna på nätet och fick veta att Kaplan ”avgått”. 
Jösses, det gick fort! sa jag till mig själv. Men han hade tagit fan i båten en gång för mycket, nu gick det inte att ro iland, hur mycket han än vände kaplan efter vinden. Se där en omisskännlig fingervisning om hur det kan gå när ett visst partis medlemmar säger sig stå utanför blockpolitiken och höger-vänster skalan. Då känns det tydligen naturligt att ”ha ett brett kontaktnät” som han uttryckte det. Konstigt bara att det kontaktnätet bara breder ut sig högerut. 
*****
Dagens konst, för nån konst måste det ju bli idag också, kommer inte från mina händer utan från min bäste väns händer.
En rejäl och personlig tekopp, tillverkad direkt för mig på 70-talet och ömt bevarad av mig sen dess. Ända tills…….. jag dör. Av regulaire doleur, ma chere seur. Toujours quelque chose...
******
Dagens boktips:
Quinnan och dr Dreuf, av Mare Kandre..  En stark sak.
 
Dagens centerpartist:
Annie Lööf i Indien.

Såna citat är svåra att hitta på:
”Jag är gärna en äkta kvinna. Jag fäller gärna en tår när det behövs.”
Vilken ledtrådslös broiler. Besök i slummen...

*******
På jakt efter mänsklighet inne i själen på Annie Lööf.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar