lördag 26 mars 2016

The Platypus of Doom!



En natt med bubblande mage efter mycket bröd (syrat). Under påskens fasta är det ju meningen att man ska använda osyrat bröd, dvs utan
jäst.. Ibland har bibeln rätt ändå. Fast av fel orsaker. Man ska väl äta osyrat bröd för att det inte smakar så gott, för att straffa sig själv, antar jag. Jag hade också halsbränna efter att jag åt så mycket liggande. Då kan  den sura magsaften rinna upp i strupen, lite grann, för under en stund där har den ingen annan stans att ta vägen liksom, när magsäcken är full. Men en tablett novalucol fixade till det. 
Konstigt förresten att inte gallblåsan orsakar besvär när jag frossar till det på det där viset. Istället kan gallan hugga till när jag ätit nåt som borde vara skonsamt för gallan, till exempel ett äpple.
Så idag blir en återställningsdag. Imorse kände jag mig rosslig i halsen och jag tar det som en förkylningsattack efter affärsbesöken igår, men det skulle också kunna vara att jag legat konstigt och därför snarkat.
Så kan det gå.
Så efter en lätt frulle, (slät mugg kaffe) tog jag min prolle i 5 plusgrader och strålande sol. Som för att späka mig efter gårdagens frosseri tog jag mitt viktbälte. Men tyngden kändes faktiskt knappt, så om jag ville straffa mig så misslyckades det. Stötte på lille Pyrenéern. Han var på gott humör och gnällde bara lite över att man måste ställa om klockorna till sommartid nu i helgen. Immer etwas.
Här är dagens målning:
Blockform, från 94. (Mest ett färgexperiment som jag nog borde ha aborterat, men ibland tänker jag att det är mitt hjärta jag målat och då blir bilden värdefull.)

Dagens återblick, anno 1976. I en norrländsk småstad står min pappa och en av mina bröder och tvättar min nyinköpta Saab V4 1968.


Snällt gjort av dom och dumt gjort av mig, som då inte visade tillräcklig uppskattning för deras osjälviska handling. Men introverta får smärta.
Idag kan jag inte ens drömma om möjligheten att nån skulle göra sig besvär med att tvätta min gamla bil.

Dagens hantverk, en viking-inspirerad kniv som jag tillverkade 1966-67.


















Eh, hoppas på en bättre söndag dårå. Hallå, då, eller..
Bonusbild:
Platypus of doom  (and other nihilists)  Arthur Byron Cover, En underbart märklig bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar