onsdag 16 mars 2016

Eh, l'habitude et l'attitude, bonjour tristesse...


Onsdag, min oxdag, veckans första (5-2)-fastedag. En lång seg dag vanligtvis, vilket är bra. En har välan sällan så värst bråttom mot hädanfärden.
Det är lätt att inbilla sig att hädanfärden är en separat del-resa som börjar först på slutet av livet. Men hädanfärden börjar ju redan vid födseln. I början märks det inte ens att färden pågår..  
Fastän tåget redan har lämnat perrongen.


Dä va ena vacker dag idag. Strålande sol, ingen vind, inga moln. Det är fortfarande lerigt och slaskigt och det kommer att ta nån vecka till att torka upp, gissar jag. Inte för att blötan bekommer mig. Jag motionerar i nästan alla väder. Muddy becomes me.
Jag såg Spionen uppe på kullen igen. Känner nog lite kollegial släktskap med honom, ifall han är en (annan) hemlig agent i främmande land. Alltid rädd att avslöjas. Ibland låtsas han rikta sin kikare och sitt teleobjektiv mot skogen och träden, men den mesta uppmärksamheten riktar han mot några byggnader nere på slätten. Då och då skriver han något i en liten anteckningsbok.

Backarna, där jag (förr i världen, för ett år sen, när jag fortfarande var något sånär ung och halvrask) brukade kunna orka köra stenhård intervallträning, är nu snö och isfria. Jag behöver bara lite rehabträning för mina envisa hälsporreproblem, så ska jag väl kunna köra backe igen om två månader eller så. Har hittat en ny träningsmetod som både stretchar o styrketränar, så jag har ett visst hopp om att kunna intervalla i backarna igen. Det borde fungera om jag inte intervallar varje dag, utan högst 3 gånger i veckan, oder so was. Kardio-vasko-typ. 

Gick utan mitt 5 kilos viktbälte  idag. Det är alltid skönt att slippa det, en känner sig extra lätt och pigg, åtminstone i början. Men en vänjer sig. Både med och utan. Lite grann är det som den där killen som slår sig i huvudet med en sten och nån frågar varför han gör det och han svarar : För att det är så skönt när jag slutar..

En husvagn som brunnit upp.. Förkolnade rester av ett resande.
Men hädanfärden fortsätter ju vad som än händer. Ingen kan i verkligheten stanna och vila i nuet.

Dagens tv-program: ”Hundra procent bonde” SVT1 kl 21:30. (Jag gillar bondröven)
Gårdagens tv-program:  ”True detective” säsong 2, del 1, som jag spelade in för att titta på idag. Jag är skeptisk till att den ska vara lika bra som säsong ett, där det slog gnistor mellan Matthew Mcconaughey och Woody Harrelson, vilket var oväntat för min del. Har aldrig gillat Woody i seriösa roller, men här var han bra.

Dämpade tvättmaskinen idag, med gummifötter o spännband….
Det verkar ha lugnat ner maskinen, dock prövade jag bara med 700 varvs centrifugring. Fast den vandrar fortfarande. Ska pröva att fin-justera fötterna så maskinen står i våg. Ska pröva att införskaffa speciella dämpfötter på Jula för 99 kr. Nästa gång ska jag pröva centrifugera med maximum,1400 varv. Sen ska jag pröva ett annat ord än just "pröva" vilket kan bli lite tjatigt.

Dagens svar på frågan ingen ställt: Du som undrat var Alfred E Neuman tog vägen, här är svaret, han är nu partiledare för ett passande parti.

                   
**\\\~



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar