lördag 12 mars 2016

Dagens mor *S*




Äfven Bulan blänger på bloggen. Ö jo ;)
Igår hade jag inspirerande o uppiggande besök av militärpolisen, en vän i förödelsens stund.

--->
Därav inget bloggande igår.
I förrgår skrev jag visst att jag inte hade känt av gallblåsan på länge, men igår morse högg den till igen. Out of the blue - spoke to soon.
Aja, jag petade in en pinne i brasan.


Idag var en solig o vacker lördag. Jag tog en full runda till kullens topp.
Där såg jag spionen…
 
Och så inspekterade jag masten. Ett vårprojekt är att jag ska klättra upp till toppen på den masten. Det sitter en plåt för att förhindra detta, men den går att klättra förbi. Jag prövade.



På hemvägen noterade jag att Sabotören hade härjat lite, dock lite halvhjärtat denna gång.
 

 -
 -
 -


Jag läste i en tidning att det finns ett uttryck som heter ”Rosling-fel”,
Typ du har fel, Rosling-fel.
För att hedra en gammal favorit jag har lyssnat på sen 70-talet,  Kjell Alinge, som nyligen rycktes bort, plötsligt,oväntat, sorgesamt,  länkar jag här till ett annat slags fel, ”Kjell Alinge-fel”.
Jag har rätt och ni har fel!

Vän i förödelsens stund
Erik Johan Stagnelius  (1793 – 1823) 

Vän! i förödelsens stund, när ditt inre av mörker betäckes,
när i ett avgrundsdjup minne och aning förgå,

tanken famlar försagd bland skuggestalter och irrbloss,
hjärtat ej sucka kan, ögat ej gråta förmår;

när från din nattomtöcknade själ eldvingarna falla,
och du till Intet, med skräck, känner dig sjunka på nytt,

säg, vem räddar dig då? — vem är den vänliga ängel,
som åt ditt inre ger ordning och skönhet igen,

bygger på nytt din störtade värld, uppreser det fallna
altaret, tändande där flamman med prästerlig hand?

Endast det mäktiga Väsen, som först ur den eviga natten
kysste Serafen till liv, solarna väckte till dans.

Endast det heliga Ord, som ropte åt världarna: »Bliven!» —
och i vars levande kraft världarna röras ännu.

Därföre gläd, o vän! och sjung i bedrövelsens mörker:
Natten är dagens mor, 

Kaos är granne med Gud.

 


Många är väldigt upprörda  ---



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar