fredag 4 mars 2016

Ånej, fredag redan!



Äh, äntligen fredag. Kommer att tänka på en låt med Roffe Wikström från 1978; Jävla måndag. Typ: ”Man säger jävla måndag, men tisdan är samma sak. Onsdag är mitt i veckan, och på torsdag är det bara en dag kvar. På fredag börjar helgen, och då tar man sig en tår. På lördag går man och handlar, och sön-dan baaara gåååååår.”
Suverän sammanfattning, det. (Var är min belöning?, har jag inte gjort nog nu? När ska det här livet bli - underbart?)
Morronens promenad skedde i rått väder; duggregn och dis. Isiga stigar. Vackert på sitt sätt. Jag skrämde upp en liten harpalt som lätt hade kunnat försvinna in i skogen, men den valde först att springa där det var lätt och öppet, dvs på stigen där jag kom. Först efter en stund kom palten på att det nog var bättre att vika in i skogen. Run forrest-rabbit, run.
Jag slirade fram bland is och vatten och snö, men ramlade bara en gång och tog mig både fram och tillbaka utan skador. Dvs: utan nya skador, dom gamla finns ju kvar.


Dagens låt: ”Det var bättre förr”  Michael B Tretow, 1985.
Så som man sår, man skörda får, efter många långa år
i vanskött ingenmansland.
I vanskött ingenmansland vill ingen riskera sina värdefullaste plantor.
Plantor är sårbara och ensamma
Ensamma frön är lättare att riskera.
Att riskera livet på plantor som behöver sår att planteras i,
det är ett svårt dilemma.
Ett svårt dilemma att riskera att slita upp såret för nytt liv.
En del säger att livet är som dimma,
Det skingras i lätta slingor i solljuset
omöjliga att samla ihop igen.
En del säger att livet är som en sång
som du en gång hört
och glömde ladda ner.
Man står kvar med sönderfallande fragment och söker fåfängt
efter både rimmen och resonerna i det som finns kvar.
Det som finns kvar är kanske livskraftiga frön till en ny generation.
En del säger att livet är som ljud i skogen
Finns det när ingen hör?
Finns jag bara när ingen hör?
Hinner någon uppfatta vågorna i cyberrymden,
Innan dom här ebbar ut.


Jag behövde det inte, men tog ändå bilen in till stan för att handla på gamla trygga coop.
Vet ej varför. Ville väl bli sedd, åtminstone av tiggaren vid ingången.
Men inte trodde vi väl i vår naiva ungdom att år 2016 skulle det sitta pseudonazister i riksdagen och tiggare utanför varje affär.
Vi lever alla i framtiden, det vet jag, för jag läste det i tidningen för 50 år sen. (John Prine)
TV-tips ikväll, Dallas Buyer’s Club, SVT2, 21:45.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar