torsdag 24 mars 2016

Only just, not by far



All aboard the die-bus! I’s a crazy ride!

Eh, det känns ju en aning på sniskan att behöva stiga upp 4:30, men så är det med mina mardrömmar. Dom kan inte bara avbrytas genom att vakna till lite grann, det är nödvändigt att döda dom genom att gå in i det absolut vakna tillståndet och förankra medvetandet där en stund. Att liksom tömma drömbufferten ordentligt.


Knopparna börjar formligen explodera nu. Riktigt imponerande.
*.*

Så småningom kom jag iväg på promenaden. Tog mig ända upp till toppen, den brantaste vägen, med viktbälte och allt. Inga protester från knä eller häl. Häl-lelujah. På hemvägen stötte jag på Pyrenéern. Tänkte skriva ”tyvärr” men så illa var det väl inte. Men jag fick ju uthärda ett utbrott om att det krävs typ ”hårdare tag” mot islamisterna i europa och sådär. Han tuggade nästan fradga ett tag där. Förutsägbart och föreståeligt.

Skärseld-Torsdan är här dårå, alla goda kristna ska fram tills påskaftons morron, nu på Lördag, ha fastat i hela 40 dagar. Islam nöjer sig med blygsamma 30 dagar på sin ramadan. Själv fastar jag Onsdag och Torsdag varje vecka, av hälsoskäl, vetenskapligt väl underbyggda. Och för min egen del bevisade, genom blodvärdenas mätbara förbättring. Vetande behöver inte vara troende, som en del, så skämtsamt, brukar säga.
I judendom kallas påsken på engelska: ”passover”, vilket jag har antagit bara betyda övergång mellan två perioder, typ mellan vinter och vår. Men bakgrunden är mycket mer blodsdrypande än så. I dubbel bemärkelse. Det har nånting att göra med uttåget ur Egypten, enligt gamla mose-boken.
För att straffa egyptierna för deras ”okristliga” behandling av judarna så skulle tydligen Guds Dödsängel! gå in och döda varje förstfödd son i alla egyptiska hus. Men alla rättrogna judar behövde bara slakta ett lamm och äta upp det och smörja in dörrposterna med lammets blod och Dödsängeln skulle då passera alla dom dörrposterna så att de förstfödda i dessa hus skulle överleva. Snacka om vikten att bli överhoppad.
Det är ju väldigt mycket blod och död i alla dom där abrahamitiska religionerna. Konstigt att den modernaste av dom, den som grundades på 600-talet, verkar vara den idag mest blodiga och dödliga och mest reaktionära/auktoritära varianten. Hur det kan komma sig, kompis?
Jag föddes och kommer att dö sekulär. 
Jag har ändå hunnit se vad kul är.
Se där; jag fick ihop min pretentiösa påskbetraktelse ändå.
Jag är ju en sån viktigpetter, hörrödu. Bulan.
Mea culpa - por favor!, som spanjorerna brukar säga.

Jag ser framemot att bryta min fasta redan i morron. Det nöjet unnar jag mig varje vecka.  
True breakfast, as it were.

Thank you, Mike.



Dagens målning:
Dubbeltydning, 2010. (Egentligen bara en skiss till nånting mer *arbetat*, men den tiden verkar vara förbi)

Dagens sammetsröst: Gunnar Wiklund, vars röst var så mjuk och varm och vibrerande.


 
Det får räcka så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar