söndag 15 januari 2017

Drömmar av idag



  
   Vackert vykort, en målning av Kjeld Schmidt-Nielsen: ”Drömmar av idag” - 1970-tal. Baksidan är sorgligt nog ännu vackrare.. Fast den är så personlig så den vill jag inte visa. Typ inälvor. I motsats till vad Euklides hävdade så kan sanningar göra ont, absolut.  Det är nog bara ibland (väldigt ibland) som den ondskan kan föra gott med sig. Smärta är smärta, oavsett. Bränt barn skyr elden. Skuret barn skyr kniven. Knappast. Det är  - skärningen som skyr barnet.
**
  Idag blev det ingen motion. Jag försökte faktiskt. Gick i 5 minuter i strålande sol och åtta minusgrader innan ett begynnande skavsår stoppade mig. Jag gick tillbaka för att plåstra om och gå ut på nytt

men så skedde ju inte. Utanför huset blev jag ”antastad” inte bara av Limmaren idag igen, utan även av hans bägge bröder. Ska bli skönt att slippa. Och väl tillbaka inne i mitt eget tillhåll var det som om luften gick ut mig och motionsfönstret slog igen.
Kanske var jag bara rädd för att bli tvungen att prata med Limmaren och bröderna igen.
***
  Men dagen var ändå mindre bortkastad än vanligt, för jag lyckades ta itu med några praktiska reparationer, med viss framgång. Jag lagade läckan i min kaffe-perkulator och kontakten i min vattenkokare, så nu slipper jag gå tillbaka till snabbkaffe i alla fall. Sen målade jag ett avgasrör med hammarlack. Jag har ett mindre läckage, men det är inte akut på långa vägar och kanske jag ändå blir tvungen att sälja bilen innan det blir aktuellt att actually byta ljuddämparen. Kanske närmare troligen än kanske. Hursomhelst tycker jag om lukten av färsk målarfärg, gammal målare som jag är. Sen gick mitt MP3 magasin sönder, det ligger på ett USB minne anslutet till en bluray-spelare. Det blev jättevarmt och dog. Men som tur är behöver jag inte köpa ett nytt USB-minne för 500 kronor, för jag har ett i reserv, fast det förvaras hos en god gammal vän, utifall jag skulle råka ut för en brand eller inbrott eller totalt datorhaveri eller sjukdom. Jag har också haft krångel med mitt mobila internet, men det verkar ha löst sig, nu har det gått felfritt i 2 dar, det kära gamla telia.

  

  Så en bättre söndag, alles im alles. För det är inte som det gamla tyska ordaspråket säger: Schlechtes stinken, alle sterben.
Revbensfrakturen, om det nu är frågan om en sådan, verkar i alla fall läka ganska bra. Tack kropp!  Nu sover jag mindre illa än förut och vaknar bara av mardrömmar, inte av fysisk smärta.
Mossa mossa på er alla mänskobarn.

**

(Hälsningar från Dickie Dick Dickens)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar