söndag 20 november 2016

Även små grodor interagerar gravitationellt.



2016 11 20
Ich bin müde. Ich bin krank..
Ich habe nichts dafür zu dank...
Men jag har bomull i huvet och slem slem slem i halsen.
Och det kom goda nyheter i veckan. Gåtan med universums saknade massa verkar vara på gång att lösas. Ända sen 70-talet har jag grubblat på den gåtan. Jag fick reda på problemet i en av Douglas Adams tidiga böcker. Ett av alternativen har varit att det är frågan om anti-materia, vilket ju är oerhört skrämmande. Då skulle allting kunna kollapsa när som helst, ifall den vanliga materian och antimateria skulle kollidera. Men nu verkar det tack och lov som om antimateria inte finns.
”– Den mörka materian syns inte, men den hindrar inte heller ljus så om man skulle resa dit skulle man se planeter och stjärnor, men kanske lite glesare än vanligt. Jag ser på mörk materia som en osynlig materia som interagerar gravitationellt,” säger astrofysikern Jessica Elevant…
Namnet antyder att hon är en upphöjd människa.
   .

SVT-länk;  ..Mörk materia nära att hittas?

Men åh, att jag har så mycket mörk materia i min själ är välan inte så konstigt när det finns så mycket mer mörk energi och mörk materia än ….atomer.. Det är det mörka som är regel och det ljusa som är undantag, här i verkligheten, även om vi har blåst upp oss på den här sidan som ba-ba-ballonger. Här är beviset; vi har bara 4,6 % substans hur mycket vi än blåser upp oss. (I know I have)

Och apropå små saker och substans: Här en bild på världens minsta groda. Detta är mig också en gåta, ett naturens underverk. Här har vi ett fullt utvecklat ryggradsdjur, med skelett, hjärta, hjärna, lungor och hela baletten. Det skulle faktiskt kunna vara en liten människa med ovanligt stort huvud, inte sant? En 10 millimeter lång människa.
   ..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar