onsdag 16 november 2016

9 nouveaux morceaux envoutants



*
Eh, min granne Limmaren vinkade barnsligt till mig. Är han riktigt riktig, han? Men hör här; om nån vinkar till mig, finns jag? Och är detta ”jag” i så fall på väg att sugas in i ett svart hål? Det är lite utdraget bara för att jag är fast i en exponentiell virvel och det kan förefalla som om jag bara snurrar runt, runt och har en chans att klara mig, om jag kämpar riktigt hårt, men så är det ju välan inte ändårå?
**
  Usch, förkylning på väg. Immer etwas, kära bundsförvant.
Jag gick ändå ut på en energisk vandring i det grådisiga reservatet:
Delvis vackert, frusen mark, försvinnande snö.



***
   Synd att vintern kom av sig så fort, men kul för mig som inte ängsligt bytte till vinterdäck som alla andra. Ja e en rebell.
Plötsligt;  så la sig vintern över oss. Det var som att komma in i en mjölsäck, så ljust blev det. Sen vann Trump och sen dog Leonard Cohen.
Det var som att komma in en kolsäck, så mörkt blev det.
  Blir världen mörkare? Tröstlösa timmar väntar. Fråga inte vem klockan klämtar för, den klämtar för dig. You want it darker, we kill the flame.
Helvetet fryser, grisarna flyger, fördumningen har inga gränser, vi är fast mellan artificiella intelligensers algorytmiska matrixer och fascismens vulgära förenklingar. En dödlig symbios.
 

****

  Men jag köpte Cohens sista album, You want it darker. Jag var rädd att den skulle ta slut. Hade annars tänkt spara den till en oförtjänad julklapp till mig själv.    
Åh, det är en underbar skiva. Så kristallklar och kraftfull att det är svårt att begripa att det är en döende människa som åstadkommit den. Hans röst så otroligt närvarande. Det är som om han står inne i ens huvud och sjunger utåt, mycket, mycket sällsam effekt.
Nio nya fängslande låtar. (Neuf nouveaux morceaux envoutants) som en etikett på omslaget, så franskt vackert säger…
  Man associerar naturligtvis till den kände filosofen Dagobert Krikolin, som i vid ett tillfälle säger till sin chef när denne frågar vad han gör:
”Jag gör ett halsband av gem”.
*****
  Ja, du, det är lätt att känna sig en aning på skrå, en aning perp-perp-perpendikulär och en nypa bipolariserad i dessa dagar.
Den kände filosofen Carl Bildt klämmer i med påståendet :
”Detta är slutet på västvärlden som vi känner den.”
  Hey, hey, my, my, cross my heart and hope to die.
  Detta hade aldrig hänt på gamle kungens tid.
Men, men, som gamle persern Omar skrev för 1000 år sen:
    The Moving Finger writes; and, having writ,
    Moves on: nor all thy Piety nor Wit
    Shall lure it back to cancel half a Line,
    Nor all thy Tears wash out a Word of it.

 



Love, Lynx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar