torsdag 21 juli 2016

Korvkatt: Nej till modern fotboll.




 
Katten hämtar sin korv. Jag blev också sugen på en hederlig gammeldags korv med bröd. Men inte idag.
Jag har nu haft halsfluss i mer än två månader. Det är som om vi utkämpar ett utdraget skyttegravskrig där ingen av oss vinner. Huvudvärken är väldigt tröttande och dämpande. Det kan inte vara bra för vävnaderna att vara svullna så länge, men vad göra? Tugga noga, små bitar, skölja ner med vatten eller kaffe, det funkar ju, än så länge.
  Igår vilade jag från promenaden, men idag tog jag en halvsvettig runda. Dagarna är nu jobbigt soliga, men det funkar ju. En vänjer sig. På en lyktstolpe satt en text-etikett klistrad. Först syntes bara inledningen, ”NEJ TILL DEN MODERNA” och jag tänkte att skulle handla om invandring på nåt sätt. Och kanske det gör det på nåt kryptiskt sätt, men det sista ordet var ”fotbollen”.  Det gick ju inte att låta bli att fundera lite över vad den moderna fotbollen är för något och vad det är som är fel på den. För marknadsanpassad, kanske. Död åt nyliberalismen.
  20 minuter senare passerade jag ett vackert brunnslock.
  Det ser ju ut som om det vore från början av förra seklet, men så gammalt kan det väl inte vara.
***
  Lite senare stötte jag på blottaren igen: (arme sate)

  Så hittills: Katt, korv, modern fotboll, brunnslock, blottare. Vart är världen på väg? Till adjektivism? Nej, fy för den lede, fortfarande. Världen behöver mer knapsu.
****
  Nä-hä-här jag kom till reservatets parkering var husvagnarna borta och jag skäms inte (kanske lite) att känna en viss lättnad och befrielse att kunna gå som en vill. Bajslukten hängde dock kvar. En ska inte ropa hej. Snart kommer väl nästa gäng.
  Uppe på kullen fanns lite goda hallon, naturen är lite snäll ibland.
    
Men allt som är fast, smälter till luft, påstod Karl Marx. Och fibrer i magen skapar onekligen gaser av fast föda. En människa går i sin förgänglighet, till slut, åt.
*****
VARGARNAS VÄRLD
Text och musik: Kjell Höglund
Album: Pandoras Ask -2006
Har du tittat under sängen
har du snokat i garderoben
har du kollat om det sitter någon på taket?
Har du skaffat hemligt nummer
har du ordnat din reträtt
är du säker på att slipsen sitter rätt?
Har du fixat alla detaljer vad beträffar din hädanfärd?
Du vet väl att vi lever i vargarnas värld!

Vargarnas värld!
Här gäller att döda och dödas
här gäller att dö eller födas
här är det hårda bud
Vargarnas värld
här har den starkaste rätt
han får äta sej mätt
dom vassaste tänderna vinner
sanningen blöder och brinner
i vargarnas värld

Vem vågar vara barmhärtig
vem vågar sänka sitt svärd
vem kan förmå sej att hjälpa en sate som lider?
Vem törs sträcka ut handen
vem törs säja förlåt
vem är modig nog att brista i gråt?
Har du stoppat sju sorters blommor under din huvudgärd
du vet väl att vi lever i vargarnas värld

Vargarnas värld!
Gråt över meningslösheten
gråt över brutaliteten
gråt över Gud som är död
Vargarnas värld
blås på mitt sår är du snäll
vi reser redan ikväll
skynda dej, kanske vi hinner
skönheten blöder och brinner
i vargarnas värld

Vargarnas värld!
Här gäller att döda och dödas
här gäller att dö eller födas
här är det hårda bud
Vargarnas värld
här har den starkaste rätt
han får äta sej mätt
dom vassaste tänderna vinner
det goda blöder och brinner
i vargarnas värld


Dolda tags:
Även om jag snart tar livet av mig vill jag väl att jag de sista dagarna inte ska plågas av fysiska krämpor, till råga på allt. Måttet e redan rågat, ju.
Hallå. Kan du höra mig, kan du höra mig nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar