söndag 3 juli 2016

Kapten Gamlodasty, revisiting.



(Inlägg 95)

Ny månad, nytt halvår, nya problem.
Till råga på allt har jag varit jag sjuk på riktigt. Ingen sån där inbillning den här gången. Jag har haft halsbesvär och sväljproblem i en dryg månad nu, det har känts som en förkylning som aldrig bryter ut. Men det var visst inte en vulgär förkylning utan en förrädiskt lågintensiv halsfluss. Den bröt i alla fall ut i måndags då jag fick feberfrossa och den värsta huvudvärk jag nånsin haft. Obevekligt handikappande.
Jag tänkte att jag kanske måste ha antibiotika så att jag undviker halsböld eller att inflammationen sprider sig till hjärtmuskeln. Eller vafan.
Så jag hamnade i ett, för mig, klassiskt dilemma dårå. Mellan en sten och en hård plats som anglofiler säger. Två rädslor som kolliderar och åh, det är ingen lättlöst konflikt, tänk om båda vinner.
  Å ena sidan har vi min sociala fobi där läkarbesök är det värsta som finns, att bli inspekterad och klämd och kanske stucken och penetrerad, och bedömd (och föraktad). Plus förstås hela väntrumshelvetet där man blir utsatt för penetrerande och dömande blickar av folk som helt enkelt inte har nåt bättre för sig.
  Å sen å andra sidan min rädsla för sjukdom och smärta och döööden.
Detta kämpade jag med från måndag till fredag. Varje dag försökte jag ta mig till vårdcentralen och 4 gånger misslyckades jag, dvs den social fobin vann över sjukdoms-skräcken. Men på fredag morron hade jag tappat rösten, (fast hur jag märkte det är ju ett mysterium, eftersom jag inte pratat med nån på ett par veckor nu.) och då blev min rädsla för sjukdom slutligen större än min sociala rädsla. Och med hjälp av betablock och sobril tog jag mig till slut till vårdcentralen.
Jag tog också hjälp av min  etapp-strategi, dvs att dela upp en svår handling i hanterbara etapper.T.ex.
 

Ett litet hörn av de proppfulla väntrummet. Med anonymiserade patienter, en har väl viss respekt för apparitionerna, i alla fall för dom mest naturtrogna, dom som kan lura de bästa, dit jag ej hör. Hörrödu.
**
  Jag kom dit 12:30 och viskade mitt ärende i receptionen. Sen gick jag in till väntrummet, där det var förskräckligt fullt. Hade jag inte haft tur att hitta en ledig plats i ett halvskyddat hörn, så hade jag nog vänt på klacken och gått hem. Fick vänta i en dryyyg timme, medan det glesades ut bland patientapparitionerna.
  Fick först träffa en (väldigt trevlig och kompetent) sköterska som inte dissade mig och skickade hem mig med råd som ta en alvedon, utan tyckte att det var så pass ”allvarligt” att jag borde träffa en lääääkare.
Sen fick jag vänta i ytterligare en timme i det glesnande väntrummet. Läkaren klämde på halsen och kikade ner i svalget och topsade mig i munnen. Sen fick jag vänta en halvtimme till innan resultatet på salivprovet hade framkallats.
 


Och typiskt nog visade det sig att jag inte hade nån allvarlig streptokock-infektion, så antibiotika behövdes inte. Det vill säga att mitt besök på vårdcentralen var onödigt. Så kan det gå.
Jag blev hemförlovad.
  Redan på lördan kände jag mig lite bättre, mindre huvudvärk och det gick lite lättare att svälja. Orkade till och med en kort promenad.
   

***
   Märkligt att läsa de underliga titlarna på mina gamla inlägg. Särskilt konstigt var det att se min figur kapten Gamlodasty i en av titlarna. Plötsligt blev han levande. Innan jag skrev det inlägget visste inte en enda människa i hela jäkla världen, förutom jag själv, att kaptenen ens existerade.
Intressant, jag blev faktiskt lite chockad av tanken att en imaginär person plötsligt får ett liv, om än kortvarigt, i andra människors huvuden. Kött och blod, baby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar