lördag 13 maj 2017

Some bad caps, Harry?



2017 05 13
  Ryggproblemet överskuggar alla andra problem (och glädjeämnen.)
Det är något bättre idag, men promenad är utesluten. För ett tag sen köpte jag en pull-upp stång och satte upp i karmen till toaletten. Tanken var inte att göra pull-ups, utan att hänga i den med raka armar för att avlasta ryggkotorna lite från gravitationen. Men det visade sig inte vara så lätt att bara hänga sig. Jag prövade ju att göra pull-up det första jag gjorde, men jag klarade inte en enda, trots mina muskulösa armar. Jag måste vara väldigt tungur nur-mera. Jag gissar att det bästa vore att hänga i fotlederna, upp och ner. Men det skulle ju kräva en elitgymnasts vighet. Det finns ju ställningar att köpa för det, men jag har ju ingen plats. Fast om det verkligen skulle hjälpa så skulle jag väl göra plats.
  Aja, stången sitter där den sitter. Tur att jag inte är så lång att jag slår huvudet i den i alla fall. No need for ducking. Immer etwas.
.
.
**
  I ett försök att distrahera mig, antar jag, tog jag faktiskt och plockade isär min dysfunktionella teve för att se om det möjligen var något enkelt synligt fel, som en glappande kabelkontakt eller så.
.

Andersson LED4281FDC PVR från Netonnet.
Många skruvar var det ju. Och storleken, 42 tum, gjorde ju det hela lite bökigt. Konstruktionen är i alla fall hyfsat enkel som synes. Men nåt enkelt kontaktfel var det ju inte förstås. Så lätt skulle jag inte ha det. Jag tyckte mig dock kunna konstatera att felet inte ligger i själva led-skärmen, eftersom man kan se att hela skärmen lyser upp vid uppstart och när man ändrar bild-läge, men tonar ner efter nån sekund. Jag hoppas nu att felet kan ligga i ett av de två displaykorten. Det yttersta kortet ser väldigt enkelt ut och är förhoppningsvis billigt, ifall det går att få tag i. Och förhoppningsvis är det ett standardkort som sitter på många modeller.
.
.
Och utifall det kortet inte går att få tag i längre, teven är trots allt 4 år gammal (köpt maj 2013), så hoppas jag att det är en av de två stora kondensatorerna på kortet, för dom går att få tag i och verkar vara en barnlek att byta. Och dom kostar 3,77 respektive 11,51 kr. (Conrad.se)
390 uF – 35 V, 100 uF 100 V.

Standard kondringar.
Och symptomen på bildstörningen, att ljuset tonar bort, verkar ju faktiskt tyda på en läckande kondensator. Typiskt lågpris-kondensator.
.
Dom jag kan köpa på Conrad är Panasonic, vilket anses som ett kvalitetsmärke, men vad vet man?
Hursomhelst; Två hopp om fortsatt liv för min gamla Andersson LED4281FDC PVR.

:
Här en av dom misstänkta komponentkompisarna. A bad cap, som jänkarna säger. NXH. Short-life crap-cap.
 

Ja, jag skryter lite här, typ:
.
.
Jag har gått i skola i 12 nånting år, men jag är inte smartare än en kindergartare.
   (Fast innerst inne förväntar jag mig nog att det hela slutar med att jag måste köpa en ny tv i alla fall. Och sen tvingas att köra det gamla åbäket till återvinningen och slåss med eu-migranter. Immer etwas.)

Dagens musik: Lucinda Williams med Dylan’s tunga tunga ”Trying to get to heaven (before they close the door)”. 
And don’t we all? .
.David Bowie, 2 dar innan han dog...
.

.
TAGS: Andersson TV LED4281FDC PVR Siba Netonnet reparera repair laga fixa. Dålig ljusstyrka, tonar bort, horisontala fält. Brightness fading. 
3PHCC20002B-H PCLF – D104 A REV 0.7 6917L-0084A LG Display.





Som alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar