tisdag 16 maj 2017

Gungor o karuseller



2017 05 16
Tisdag. Jag stapplar fram. Fast bara mellan soffa, säng, skafferi, skithus. Men kanske jag klarar den här ryggkrisen också. Idag kändes det bättre. Skönt att kunna räta på ryggen nästan utan att det gör ont.
  Men en sån där broderad skjorta kan man ju inte köpa. Den gör dom ju bara i barn-storlek.
...
  Jag har ägnat hinkvis med timmar åt att söka på nätet efter lösningar på mitt tv-problem. Upptäckte att det lilla enkla kretskort som troligen skulle lösa mitt problem, det finns att få tag i och det kostar bara ett par hundra och det är superlätt att byta. Det är bara det att Netonnets serviceavdelning vägrar att sälja det till kund, utan menar att jag ska bekosta frakten för för för den stora tunga teven fram och tillbaka till deras verkstad i Borås och låta dom undersöka och reparera teven, vilket ju definitifft skulle bli dyrare än att köpa en sprillans ny tv. Väldigt frustrerande. En billig lösning precis inom räckhåll och sen:  ”Nä, vi säljer inte till kund.”  Ibland förvånar kapitalismen en. Gungor och karuseller, antar jag. Merrygoroundings. Om jag hade åberopat garanti hade jag ju kunnat förstå en viss tveksamhet till att låta en kund reparera en komplicerad produkt.
  Åh, men inte nog med det; då vände jag mig till LG som ju har tillverkat kortet. Och till och med satt sitt namn på det för att undanröja alla tvivel om ursprunget.
Beteckning:
3PHC2002B-H
PCLF-D104 A REV 0.7
6917L-0084A

  Och när man tittar efter visar det sig att LG inte bara har gjort det här kortet, display-kortet, även kallat inverterboard, utan även alla andra kort i min Andersson LED4281FDC PVR;
 Dvs: moderkort, nätdel, Timing Control Board (T-Con) plus själva LED skärmen. Dom har i princip tillverkat hela tv:n utom plastskalet. Men tv:n har monteras ihop i en fabrik i Polen, under namnet Andersson. Och vad svarar dom på LG:s serviceavdelning?  Jo, eftersom tv:n inte har monterats ihop av en LG-fabrik, så får jag inte köpa kortet där heller! 
  Detta trots att jag, generöst nog, erbjuder mig avstå från garantin på kortet, eftersom det kan vara andra fel, som i värsta fall skulle förstöra det här kortet också, så fort jag kopplar in det. Jag har ju jobbat några år som datatekniker och är väl bekant med den typen av problem, särskilt när det gäller garanti och sådant.
  Det visar sig att en lång rad med tillverkare använder LG-produkter i sina apparater. Panasonic, Toshiba, Vizio, Hitachi, etc etc.
   Nå, jag ger inte upp, jag har tagit fan i båten nu, å de e lika bra å ro han i land. Jag hittade en oberoende firma i England (www.laptopbattery-fan.co.uk) som säljer ett fabriksnytt kort för <300 kr inklusive frakt, no questions asked, typ. Men först ska jag ju prova att byta 2 kondensatorer på mitt kort, det skulle ju vara läckert om det skulle fixa problemet.
In your face LG Sweden, in your face, Netonnet.

Och så: ett skämt:
 .
.

Gick du på den enkla?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar