onsdag 12 april 2017

Samba pa ti



2017 04 12 

Samba pa ti, Carlos Santana.
Europa, Carlos Santana
**


En gråmulen dag, svalt, halvblåsit, regnstänk, +4 Celcius. Jag gick tillbaka till mina journaler för exakt 30 år sen och det visade sig att vädret var exakt likadant då. Men inte jag. Jag är sämre nu än då.
   Jag försöker röja upp här hemma i min kvart, men det är svårt och omständligt, med alla saker överallt. Men kvadratmeter för kvadratmeter går det väl framåt. Jag råkade kliva på min gamla dammsugare från Jula, min kära Menuett 800-144, 1600 wattarn, och det hjul som jag lagade i december, det sprack, suck. Fick göra en quick-fix.
   Dammsugaren är så himla gammal, typ 7 år, och det är svårt att hitta dammsugarpåsar numera. Jag har krånglat med universalpåsar länge nu, men till slut bet jag huvet av skammen och beställde på dammsugarpasar punkt nu. Jag undvek medvetet inkclub, en firma som jag hatar, men när jag fick orderbekräftelsen, visade det sig att även det företaget lyder under inkclub. Curses! Foiled again, typ. (arke-typ)
   Och i dag hade jag tänkt bestiga störtloppsbacken, med fotvikter o stavar och allt, för en riktig genomkörare. Men det var barn på utflykt där. Vilt skrikande sprungo de små liven i backen dära. Kanske var dom mentala, kanske var dom figment. Men icke desto mera. The Brood.
  Så jag fick undvika backen där. Curses! Foiled again.
  

Ett gammalt dött träd med ruttna rötter föll i reservatets hjärta. Det hejdades halvvägs mot marken av en spänstig ungbjörk. Symboliskt det, dock bara temporärt hejdat  i sitt fall mot marken. Som vi alla.

**
  Jag stötte också på Pyrenéern. Han klagade på kylan. Och jag ba: välkommen till Sverige. Vill du ha 25 grader, flytta tillbaks till landet du kom ifrån. Din idiot. (Tänkte jag i mitt stilla sinne)
***
  Och nu kommer påsken, det är alltid trevligt, med små hedniska påsk-häxor överallt. Som små onda muslimer med sina hucklen. The Brood.
En annan slags häxa, den bipolära Carrie, besegrades av etablissemanget i sista avsnittet av Homeland. Bekymrad och manisk.


Men:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar