torsdag 16 juni 2016

Uppbåd



Uppbådning
Regnet svepte in. Från baltikum, de sorgliga små antisemitiska staterna på gränsen till oberäkneliga Ryssland. Lustigt att det styrs av en Putte. Lustigt att det var svenskar som liksom grundade Ryssland. Borde vi hyllas eller straffas för det?   
Tänk att vi kunde haft ett jätte-Sverige, bestående av hela Ryssland och Finland och Skandinavien. (förutom Danmark). Tänk att vi kunde haft Carl-Gustav som en super-tsar över detta rike.. med surströmming och mellanmjölk och små grodor.
Kommer att tänka på en tidig låt av Bruce Springsteen, suveränt tolkad av Dave Edmunds 1982. From small things, mama, big things one day comes.
Dvs; några små gubbar från Roslagen rodde iväg långt in i okänd vildmark och sådde fröet till världens största land. Det kunde dom väl låtit bli.

Den här torsdan är en välsignat lång dag. Jag hade mina planer för dagen, men luften gick ur mig när jag väl kommit hem efter en blöt vandring och duschat och druckit lunch och så. Kunde inte uppbåda krafter. Hur gjorde egentligen di gamla sherifferna när di samlade ihop sina uppbåd och gjorde alla till vicesheriffer?
Jag läste och lyssnade på musik av gamla gubbar. Jag letade efter en tub kylpasta som jag vet att jag har. Kanske ligger den i förrådet.
Kanske är det jag som är förrådd. Eller förrädare.
(I think I killed a guy who was I. I hung my head)
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar