fredag 10 juni 2016

In for a penny



2016 06 10
Såå kom fredan, den var inte lika lite efterlängtad som den brukar vara.
(Can the fast be unbroken.)
Jag känner mig så sjuk, så kraftlös, ont i halsen, ont i huvvet. Så full av oro. Så lite längtan.
Jag ser avgrunden stirra tillbaka på mig. Och självet skälver.
  Men:
  Eller som profeten Skojten sade:
”Häromdagen var vi ute hela natten fast det var alldeles mörkt.Vi hade reservskojter med oss ifall att nån skulle gå vilse. Men det var det ingen som skulle.”
Tankeväckande ord.
Kroppen hade bestämt sig för en vandring idag också, så jag följde med. Det var segt, oinspirerat. Men ganska fritt. Jag såg en skatunge som verkade vilsen.

Och jag frågade den rakt i huvet: Vad är du rädd för, skatunge?
Allting, människa, allting! Kraxade den tillbaka och hopp-skuttade in i buskarna.
Jag vandrade vidare in i reservatet och där hände nånting.
( Och för en gångs skull var verkligen hälften nog) ’’’’
När jag kom tillbaka till kvarten åt jag en bannbulle eller tre, sen åkte jag ut till flygplatsen och spottade plan. Flygplanen lyfte tungt, det ena efter det andra, migrant efter migrant och jag tänkte: ”pas plane pour moi”.


Jose Acudo: Etude sur le portrait mystique de la sainte vierge Marie















Teo torriate - konomama iko

Eller som profeten uttryckte det:

”Det ska jag säga er att i, det får man ta när man är skojt.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar