tisdag 2 augusti 2016

Svansång



  Såg och hörde ett svanesträck på väg söderut, låg höjd. Det verkar en aning tidigt, är det verkligen så kallt i norr redan? Är istid på väg? Vissa forskare spår ju en mini-istid eftersom fläckarna på solen minskat. Detta hände senast  cirka 1645 – 1715, vilket sammanföll med en period av ”extrem” kyla, missväxt och svält. Sambandet är dock inte vetenskapligt ”bevisat” (ännu). Och även om vi skulle gå mot en liten istid så kommer det att troligen ta 20 år innan det märks. Och med tanke på jordens stigande temperatur pga växthuseffekten av fossila bränslen, så kommer kanske inte den eventuellt kommande lilla ”istiden” att märkas alls. Förutom att temperaturen inte kommer öka fullt så mycket som den skulle gjort annars. Dvs; ingen vet. Allt är spekulationer.
  I bästa fall kan vi få lite mer tid att stoppa ökningen av växthusgaserna, innan det blir katastrof och massutdöende.  Man skulle ju kunna sätta en ventil i atmosfären och pysa ut överskottet av växthusgaser.
Som på dom gamla pys-mopparna.
  Men dagens temperatur på 20 grader är ganska lagom. Det sägs vara idealtemperaturen på en lättklädd människa, inomhus, i vila.
  Prollen kort, lite darrig, borde struntat i stavarna men dom kastade sig i händerna på mig, som ivriga hundar som vill rastas.
  Hade tänkte handla på eftermiddan, men när jag kom tillbaka, efter vandringen, märkte jag ju att det fick fan räcka med en utflykt, när jag knappt varit ute på en vecka. Känner att det gäller att hålla igång promenaderna. För varje dag som jag inte kommer ut så blir det svårare och svårare ta mig ut. Så upp på hästryggen igen, så fort som möjligt.
  En äldre granne, som berömt mig för min dagliga motion i ur och i skur,sa att det gäller att med alla medel hålla sig på fötter när en blir gammal. Hamnar en i rullstol är risken stor att en aldrig kommer ur den, ju äldre en blir. Även om det kan vara bekvämt med rullstol vid ett benbrott, så är det bättre att satsa på kryckor, om man kan, menade han.
Hålla igång cirkulationen i benen liksom. Det ligger säkert nåt i det. Håll dig på fötter för guds skull!
  Kom inte ihåg när jag spydde senast, så jag kollade i dagboken, det var 2010. Då var det dock självförvållat.
Dagens lunch, första bastanta måltiden på en vecka. Den kom inte upp. Kan inte säga att magen älskade det dock ändå.
**
”Det var ingenting som hände, bara dagarna som gick”
Lars Winnerbäck.

En del är alltid ensamma - i sin kvart,
en del aldrig ensamma - ens en kvart.
En liten tid – vi leva här.
I lodjurets timme.

Nej till den moderna fotbollen.
Ja till korvkatten.
En man som heter Ove.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar