måndag 22 augusti 2016

Införskaffningar och Rosemary’s baby


2016 08 22
*
  


  Pa-pa-passade på att plocka lite enbär på min dagliga vandring idag. Dom är lite svårplockade för barren är lite vassa, men när dom är så här mogna, typ 18 månader eller mer, så ramlar dom loss lätt - ner i burken.
Funderar på att baka enbärsbröd, det kan bli så annorlunda att det blir oätbart eller jättegott, men där har jag varit förut. När jag rensade bären fick jag plocka bort ett 20-tal bärfisar som följt med. Dom hade ju sprayat lite så jag fick skölja bären noga i varmt vatten för att inte riskera att få den äckliga lukten och smaken i det jag försöker krydda.
**
  På eftermiddan genomförde jag en lyckad 3-stops införskaffnings-expedition. Jag kunde skaffa allt jag planerat, till och med viss medicin från Novartis som är notoriskt svår att få tag i. Det är nästan en pervers njutning i att lyckas med en komplicerad operation, logistiskt, taktiskt, psykologiskt, ekonomiskt..
Värt att fira:
 


***
 Idag började tyvärr varmluft pumpas upp från sydeuropa.  Det är sällan nånting bra kommer från söder.
Det är iofs bra att sommaren återkommer, i det att tiden går långsammare liksom. Men dåligt i det att det blir varmt och svettigt och att en inte kan skydda sig med lager på lager av kläder. Då ser en ännu dummare o fånigare ut..
****
   En handgranat genom ett vardagsrumsfönster i södra Sverige dödade en 8 årig pojke i vad som verkar vara en s.k. uppgörelse i undre världen. En undre värld som alltmer kryper upp i den övre världen, utanför Sundbyberg, där vi bor.
Bränder, explosioner, skjutningar, misshandlingar, sexuella övergrepp; det är extremt deprimerande nyheter vi beskjuts med, dag ut och dag in. Skolan blir sämre, arbetslösheten omöjlig att påverka, det blir bara sifferfriseringar i marginalen. Som blåses upp av ena sidan och punkteras av den andra.
”om girigheten får härja fritt
förgiftar den land efter land”
Sjunger Ulf Lundell i låten ”Är vi lyckliga nu?” från 2012.

Och girigheten, den tillåts härja fritt. Den enda antikapitalistiska motståndaren verkar vara islamistisk diktatur som är ännu värre. Den har en girighet efter själar.
Nä, Sovjetunionen och kalla kriget: Kom tillbaka, allt är förlåtet.
 Dagens vänster är alldeles för ängslig. Liberalerna och miljöpartisterna bara aningslösa. Svårmodet är den enda möjliga känslan. Det får inte bli hopplöshet. Då dör vi allihopa i förtid. Vår tid är svår tid.
Äggen till ätteläggen är befruktade av ångest, oro, nervositet, depression, mani, aggression, och apati.

  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar