lördag 20 augusti 2016

Montgomery Clift



2016 08 20
  

Lördagen blir ibland lite av en comeback-day. En sista ... ansträngning innan veckan är slut och jag med den.
  Brottas och bråkar med den s.k. verkligheten. Dvs solitäriteten. Ofta är lördagar jättehemska. Man ser så mycket gemenskap, så många sällskap, så många par. Folk som är lediga och njuter av livet. Precis som om det inte funnes nånting att vara rädd för. Förutom räntorna på lånen.
  Så jag gick ut extra tidigt idag. En av de ensammaste vandringarna. Inte ens en måne att studsa tankar mot. Jag har försökt att kasta tankar mot tjocka moln. Men dom går ju rakt igenom, även om jag försöker fluffa till och blåsa upp tankarna. Det är lönlöst. Dom tankarna ser jag aldrig igen. Och lika bra är det. Uppfluffade tankar är som … ballonger, riskakor. Mycket luft. Very merrily embellished nothingness. AIW.
  

På väg uppför en backe, mitt  all fysisk ansträngning och sammanbitning och fokusering, exploderade en gråt utan förvarning. Sjönk ihop på marken där, hulkande. Aldrig gråtit utomhus förut. Vet inte varför, kanske på grund av den mentala rustning jag måste bära när jag går ut. Kanske var det en vallning. Kanske gick jag in i …vallen.
Mon peu dodue. Ou etes-vous? Larmes aux yeux? Jux.
Slashas. Words to effect.
Neocons & old cons.



  Historien om gubben o bensinpriset. (Revisiting)
En reporter frågar en gubbe om vad han tycker om att bensinpriset gått upp. Gubben svarar :
”Det berör inte mig, för jag tankar alltid bara för en 100-lapp.”
Nu tror jag att det handlar om planekonomi. Vilket låter fan så mycket bättre än darwinistiskt liberal marknadsekonomi. Bättre planerad ekonomi än djungelns-lag-ekonomi. Men det är alltid mycket svårare att återta utdelade friheter, än det är att dela ut dem. Kanske har vi passerat den där punkten varifrån ingen återvändo överhuvudtaget är möjlig. Do or die.
I know I will.
 

Montgomery Clift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar