fredag 26 augusti 2016

Proximity report.


2016 08 26
*
 Fredag här. Hallå. En regnig natt. En orolig natt. Jag vet inte om det är fel på mig, eller på min säng eller kuddarna, men jag har himla svårt att hitta en bekväm sovställning. Jag önskar att jag kunde ligga utsträckt och avslappnad på rygg, det verkar ju skönast, men jag hamnar alltid i fosterställning, på sidan.
**
 Igår tordes jag inte gå ut, men idag gick det bättre. Om en ger sig ut tidigt så är det lite folk ute. 
  Det var uppemot 90% luftfuktighet på morron och då blir det ju rätt klibbigt. Skyddsglasögonen immade igen hela tiden. Men värre saker finns ju.
  Här lite trista naturbilder med vattentema. Dropparna på tallbarren var vackra ju.

  

   



   


***
En sällsynt fantasieggande nyhet som kom nyligen var upptäckten av att runt vår närmaste stjärna, Proxima Centauri, kretsar en planet av jordstorlek som har temperaturer som gör att vatten kan finnas där vilket gör att liv kan finnas där. Bara 4 ljusår bort. Dvs om man kunde tända en superstark ficklampa skulle det ta 4 år för ljuset att ta sig dit, eller hur det nu va. Med vanlig raketdrift skulle det ta 4000 år. Vilket ju är inom räckhåll för en sond. In the proximity, as it were. Sign me up.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar