torsdag 17 januari 2019

Observation från utpost i lealöst land


........

...

  Välkommen till en blogg som ingen läser. Men det hindrar mig inte alls särskilt mycket bekymmer lite grand. Det är ju ingen ko på isen så länge Stefan Löfven har rumpan på statsministerstolen. Han har haft getögat på (o)positionen hela tiden. Hans avsikt är kanske en kapitalism med mänskligt ansikte. Gott så. Att folk inte är nöjda, trots att den svenska arbetslösheten är den lägsta på mer än 10 år, är lite märkligt. Men ingen pratar om det. Nu fokuserar media enbart på hur förtroendet för politiker sjunker och sjunker och det blir en självuppfyllande profetia och ingen blir nöjd, vad som än händer.
Missnöjet är ett ogräs som är populärt att odla.
...
\\\\\\\\
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
---
Svinprotein update:
  Jag gav upp min föresats att skaffa billigt protein via gelatin. Det var helt enkelt så äckligt att det var omöjligt att få i sig ens ett fjärdedels ark.
  Kanske hade jag kunnat hitta ett sätt att blanda det i maten på nåt sätt, men det kändes inte nöff-vändigt. Och inte heller nöff-vänligt. Grisar förtjänar bättre än födas upp i djurfabrikers trånga bås och slaktas på löpande band. De är intelligenta och duktiga och sociala djur. I motsats till folk som jag.     Att jag dragit ner på min köttkonsumtion, med tre fjärdedelar, beror inte bara på min egen tarmhälsa, läs förstoppning och risk för cancer, utan även på den jättestora påverkan som slaktdjursuppfödning har för planetens miljö, och natulitviz tänker jag ju då på djurens välbefinnande. Men jag måste ju leva också. Eller måste jag det? Tveksamt, smeksamt, klapp eller kyss. Att hyckla verkar oundvikligt för att överleva.
  Eh: jag undersökte saken och fann en mycket bättre, vegetarisk källa till protein:
Havregryn. 
  Det verkar vara ett superlivsmedel. (Passande för en superkropp) Som inte bara innehåller en massa protein, utan även en massa andra nyttigheter som järn, fibrer, magnesium, tryptofan, betaglukan (Stabiliserar blodsockret, sänker kolesterolet, (Det dåliga ditot)).
  Tryptofan, ej att förväxla med Doktor Stickinders berömda Sepåfan-tabletter, är för övrigt en intressant aminosyra. En av de berömda nio essentiella...
Tryptofan är inom biokemi en av de 20 aminosyror som är byggstenar i proteiner. Den tillhör gruppen opolära, hydrofoba aminosyror och är en av de nio essentiella aminosyrorna, som kroppen inte själv kan tillverka, och som därför måste tillföras i födan. Bara L-stereoisomeren av tryptofan används som strukturellt enzymprotein, D-stereoisomeren är vanligast förekommande i naturligt producerade peptider. Det utmärkande strukturella kännetecknet för tryptofan är att den har en indol-grupp. Den är en av de två aminosyror som motsvaras av endast ett kodon (UGG) i den genetiska koden.

  Tryptofan är också ett utgångsämne vid kroppens tillverkning av serotonin och melatonin som har betydelse för sömn, avslappning och "stämningsläge" och även blodkärlssammandragande. Tryptofan kan även användas för bildning av niacin. I mat hittar man tryptofan i proteinrik föda. Man finner tryptofan främst i kött och hårdost, men även i mjölk och spannmål (se havregryn). Vissa nötter och frön har en hög halt av tryptofan.
Kort sagt: havregryn är både gott och nyttigt och billigt. Jag ska sluta äta dyr musli. Havregryn ska bli min mellanmålsmelodi.
----
Muzzle-update:

  Efter att ha tränat i ett halvår så klarade jag häromdagen 30 snabba armhävningar. Det är tydligen bra, enligt Bernt Stålbröst!, 72, som uppges ha en superkropp. Då måste väl jag ha det också, haha.
  När jag började min armhävsträning klarade jag bara 5 st. I min ungdom brukade min karatetränare säga att alla borde klara lika många armhävningar som det antal kilo man väger. Men det var inte många som gjorde det. Det är jobbigare än det ser ut. Han tyckte också att alla, män, kvinnor, barn borde klara sin egen vikt i bänkpress. Inte heller det klarade jag av. Inte då och särskilt inte nu.

Jag vet inte; är det här schizoida skisser,
eller bara skärvor av färgat glas,
typ krasch i kontainern?
----**

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar