lördag 6 januari 2018

Klappa snigeln, öh.

2018 01 06 
Eh... lördag, lite trött, lite äcklig. 
Åh, men äntligen lite sol i dag. Och några knastriga minusgrader. Det får man tacksamt ta emot.
Och inte för att jag är någon idrottsidiot, men jag tar ändå också tacksamt emot att Sverige tog silver i JVM i ishockey i USA i morse. Jag gillade särskilt hur den här ensamme spenslige lille svensken ställer sig upp mitt bland di kanadensiska supportrarna, när Sverige kvitterar. Han hånar inte motståndarna på sedvanlig trist transatlantiskt vis, utan enkelt och chose-fritt bara ställer sig upp och sträcker ut sin öppna hand, som för att säga: Hey, det här är mitt lag!
Hockey-gif..:. 

…..
Trots det fina vädret var det väldigt folktomt när jag gick min runda i reservatet. Folk tror kanske att det är isigt och svårframkomligt på stigarna, men det är inte så farligt med den saken när man vet var man ska gå. Särskilt inte nu när det är fruset på åkrarna.
Jag hade min bilkamera med för att testa hur den funkade i kylan. Den har hela 120 graders vidvinkellins, så bilden blir lite böjd i kanterna, men annars inte så tokigt för en 399 kr kamera.
Jag har hittat ett suveränt program för att editera filmer. Det heter VideoPad och är lite svårare än gamla Windows Movie Maker, men det har mycket fler möjligheter trots att jag bara använder gratisversionen. Och som synes kan det till och med skapa en kompakt, men ändå snygg och fyllig och hyfsat högupplöst gif-animation som i hockeybilden ovanför. Den trotsige lille svensken.
Skogsvideo..

Och att programmet är effektivt, bevisas av att jag har en busenkel, 9 år gammal dator med nedanstående specifikationer, som egentligen ska vara för kleeen för att editera filmer:

Config-pic:
..

Men det går alldeles utmärkt, kan jag meddela.
Jag går också själv alldeles utmärkt för tillfället. Inga fot, knä, tum eller ryggproblem för tillfället. Immer etwas.
Jag ska rycka upp mig det här nya året som jag fått till skänks. Jag ska blogga mer. I alla fall oftare.
Jerk me up, so to speak. Jag ska klappa min snigel mera, vem vet hur länge jag har den.
Det var ingen sexuell referens det där med snigeln. Men det skulle kunna bli. Klappa snigeln.

Pangrams:
The quick brown fox jumps over lazy dog.
Eller på svenska, ännu roligare:
Yxmördaren Julia Blomqvist på fäktning i Schweiz.

Eh, lifsfilosofi för oss äldre:
If I don’t wanna, I ain’t gonna.

Mon amour:

.. 

------------------------------------------------------------
..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar