söndag 4 december 2016

Rorschachaktigt. :*v*:



2016 12 04..   Välkommen till bloggen. Ursprungligen hade jag faktiskt tänkt kalla den för nånting med Rorschach, men valde sen Diebus bara för att verka pretentiös, i en dubbelbluff, men nu ångrar jag mig. Rorschach hade varit en roligare titel. Och mer pluskvamperfekt, inte minst.
  Eh, idag jag funderar om det här är mycket skrik för lite ull eller mycket ull för lite skrik. Hur som helst är jag ju en hårfattig gris i utförsbacken. För vilken dagarna försvinner snabbt förbi, som suddiga stolpar vid motorvägen. När jag tittar i backspegeln ser jag dagarna, en efter en, sugas in ett svårt svart hål bakom mig. Plopp-plopp-plopp, typ.
  Igår gick jag snabbt genom centrum, förklädd till människa, obeväpnad och oskyddad. Hemlig agent i fiendeland. Med en spricka i min stövel. Jag föreställde mig att jag var en skugga som bara flöt fram på marken. Inte osynlig, men osårbar för allt, utom för stark belysning från alla håll.
  Men ibland, kompis, ibland önskar jag att allt var……….annorledes, eller åtminstone på väg mot något bättre, en större gemenskap, delade bördor, och mindre konkurrensvåld. Man låååter sig köpas och sen - e man såld.
**
  Dammsugare: 2014 bestämde sig EU-politikerna för att förbjuda dammsugare starkare än 1600 Watt. Och i slutet av 2017 sänks maxgränsen för dammsugare till 800 watt. Såna beslut är tydligen lätta att fatta. Det drabbar ju ingen rik.

  Tänk; på den gamla goda tiden gick det att köpa en 100 watts glödlampa för mindre än en tia. Om en ska ha motsvarande ljusstyrka i dag kostar det mer än 10 gånger mer (LED).  Inte heller det drabbar någon rik. De e led-samt.
  Jag lagade i alla fall min 1600 watts dammsugare i går. Nästa år blir det olagligt att sälja sådana. Quelle criminel!
  Se hurusom jag fläskat på med epoxy, armerat med aluminiumnät! Aluminiumnätet köpte jag på Micro Bildelar i slutet på 70-talet. Det har ömt förvarats och sparsamt använts under åren, så pass att jag har fortfarande kvar ett halv ark, vilket jag troligen, som det ser ut, kommer att ha kvar i min ägo intill den dag jag dööör. Inte illa investerad av en trähäst.
   Åh, mina 1600 Watt kan nu, förhoppningsvis, rulla  obehindrat över golvet intill den dag jag rullas ut.

 


   ***
...
 På min mulna, ensamma och tröstlösa promenad idag hittade jag en mystisk dekal på en lyktstolpe. Ska det föreställa en tråd-hand? Är det här ett hemligt meddelande till en eller annan hemlig agent?

**** 
  Här ser vi ett ”meddelande” som jag lämnat i en tall i reservatet. För fem år sen. Och guldkulorna sitter fortfarande kvar och gnistra' och glimma' i sol och månsken. Fulla av symbolik. Och kastrationsångest.
   ,




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar