söndag 18 december 2016

I’m here all week, thank you very much.



2016 12 18   
*
   Hundarna strövar på fälten. Vargarna spanar från skogsbrynet.
Måste skärpa mig. Bryna mig. Slipa mig. Bli en kniv.
  Jag vaknade med halsbränna. Det kan inte vara bra. En tänker ju på krånglande sköldkörtel, eller andra förbannelser, som fetma.
**
  Ute i reservatet lyckades jag fånga en spänstig rådjursfamilj på språng över fältet. Troligen på väg till gammal trädgård, där det ännu finns äpplen kvar.
Det var en väldigt vintrigt vacker syn i motsolen.



  Och i solskenet var snögubben ännu mer lik Kristusstatyn i Rio de Janeiro.
  

***
  Och trots solskenet tänkte jag på mulenhet och blev lite inspirerad och påbörjade en animation med följande text:
Fast, jag vet inte.. Kanske inte blev så – lyckat, men hör sen.
Fortsättning följer. 

Varför är himlen mulen
Solen ej mer så klar
Varför är dagen kulen
Förr den det sällan var.

Varför ska rosor dofta
Skönt som i livets vår
Varför så ofta, ofta
glädjen så snart förgår

Varför så blek om kinden
Blomstrande var du nyss
Kall blåser aftonvinden
och kall var din avskedskyss

Varför skall ödet skilja
vän ifrån vän ibland
Varför ska döden vilja
slita så många band

Varför skall livet svinna
så fort som en tanke drömd
Varför man visst ska finna
sig ensam och även glömd

Bäst som man skönast hoppas
och hjärtat av glädje slår
Blommorna börjat knoppas
skönt uti livets vår

Då kommer vintern kalla
Vintern med is och snö
Gulnade löv som falla
Blommorna vissna och dö

Varför skall löften brytas
Löften som jämt skall bestå
Varför ska vänskap knytas
den glömmes så lätt ändå

Varför ska döden rycka
blomstrande ungdom bort
Brud ifrån brudgum stycka
Livet det är så kort

Varför skall ögat tåras
av saknad och sorg ibland
Men det en gång skall våras
för mig uti fridens land.

 Författare okänd, traditionell sång. Väldans vackert rimmat måste jag säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar