torsdag 12 maj 2016

RR-dagen dårå


Tjohoo.
Åh här kommer inlägg nr 60.
Inte min födelsedag, men en slags bemärkelsedag ändå, liksom, alltså, i princip.7 år sedan RR.
Vanligtvis ”firar” jag med en princessbakelse och vin, men idag infaller dagen på en fastedag och förresten känner jag inte för att ”fira” heller. Gjort är gjort. Det är som det blev. Bytt är bytt och kommer aldrig igen.
Woo-Hoo. Boo-Hoo.
Denna långa dags färd mot natt – fyllde jag mig. Krånglade mig upp och hade mig. Sent omsider kom jag ändå iväg på min runda. Det var alldelelelels lagom temperatur, med sköna kalla vindar och lite soldis.
Det finns många höga träd i reservatet och så här kan det se ut om en tittar upp mot himlen:

Lite längre bort kan man skopa upp absolution för sina synder direkt ur en blå plastlåda:


***
Här min översättning/tolkning av sången Evangeline av Emmylou Harris:

Text Lyrics Typ Tags


Åh, Michelle min vän

Å, Michelle, min vän,
åren gick så fort
Ibland det verka’ som
varje vägval ledde fel
Men sen nya chanser kom
efter varje bro du bränt
Du slösa bort en del
men vann trots allt ibland
Men fanns det alls en chans
att rädda dig nån gång
Först när vi fick veta allt
det blev så plågsamt klart

Åh Michelle min vän,
du fåfängt sökte runt
efter sinnesfrid och lugn.
Din låga flämtar svagt
i natt så mörk och kall
Blott synlig i en svart,
svart, stilla öde natt
Å Michelle, min vän

Å Michelle min vän,
du saknar din familj
Var natt så hård och svår
som du sen lämnar kvar
som uttjänt, torkat skal
Var morgon äntligt fri
från samma mardrömsvärld
Du verka alltid stark
hur skadad du än var
Du hade alltid ord
Det var din fiende och vän

Men ingen plats nånstans
du fann att kalla ”din”
Och ingen tänder ljus
som visar vägen hem
till landningsbanan, den
Åh Michelle, min vän,
En fånge i dig själv
Frid o frihet vill vi ge,
till dig Michelle,
vår vän

Åh Michelle min vän
Så stark du ändå var
Du fortsatte din kamp
fast ingen titta då
Rond efter rond du gick
och stod till slutet kvar

Men bilden av din värld
förblir en sorglig syn
trots allt som du haft kärt
och älskat allra mest
Så blir din natt så lång
med spöken i din säng
Åh Michelle, min vän
I varje ensam mil
finns spåren av din gråt

Upp på en öde strand
du nu stilla flutit upp
Så trött av ständig kamp
och inte längre ung
Å Michelle min vän,
Din röst så klar, men skör
Jag blundar hårt och hör
din sång, Michelle, min vän.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar