onsdag 18 maj 2016

Ohne noten, ohne bemerkungen :)




Igår besiktigade jag min gamla bil;

Detta är vad man kallar blankt papper. Inga påpekanden, inga anmärkningar.

**
Och helt orelaterat till ovanstående; en dikt från min Biskops-Arnö-period 1975:

Dödaren av hopp


ÖGAT ÄR EN INJEKTIONSNÅL GENOM vilken
INNEhålLET I VÄRLDSSPRUTAN
TRYCKS IN I hjärnan –
ÖGONnålsINJEKTION

EGGEN AV en mycket kylig skapelseröst
skär rent och klart genom en perfekt sol
Avslöjar Drottningen av INTENSITET
som sover i den ändlösa tomheten
Där DÖDAREN AV HOPP
utför sina örnvindsflygningar ovanför det hela
Långsamt, hans störningar ned längs ryggraden,
störs allvarligt den perfekta balansen
mellan de uppbyggda bilder av hallucinationer
  som jag väljer att ha
Projicerade, de är mina egna - så låt mig behålla dem
Men ett vredgat kvinnoansikte,
oförklarligt speglat i fönsterglaset i den stillsamma eftermiddagsbussen hem,
satte skräcken för obegränsad galenskap i mitt huvud

I MITT HUVUD håller jag lektioner i VANSINNE
Och föreställningen att bekämpa eld
i mitt hastigt dunkande BLODOMLOPP
är inte alls mitt val av slag av smärta
Håller mig till min kropp, det ger den slutgiltiga känslan
Allt jag rör vid, bränner mig
med sina grymt klara färger och berättar erfarenheten:
RENA döden, för själarna, är fullständig
hela ALLTET är odelat
och allt är jag
Som sanningsenligt leende drabbar med dödande totalitet
Vet: Allt är en fråga om valt beslut
Det Reinkarnerande Enda sinnets Själavandrare i absolut kontroll
som jag ibland berör
med min fingrar av stilla brinnande glas
Så, med ett slutligt erkännande av
Människoensamhetens Blodpulserande Tystnad
som en våldsam linje av brutal kraft
vitnande tvärsöver den isblå himlen
Undkommer du din smärta~
I mjuk vit fågelskepnad
Den uråldriga KÄRLEKSFLYKTEN  

 


 
***

Och helt orelaterade till ovanstående (kanske); 
En animation från 2016: Upplopp



Den gjorde jag som en illustration till Det Mörka Flödet. It never stops.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar