söndag 8 maj 2016

Another Pleasant Valley Sunday ¤



2016 05 08 Another Pleasant Valley Sunday
…here in status symbol land.
(Tänk så gammal en är, när en kommer ihåg den här låten från 1967.)

De Monkees. Rökrutor, bellbottoms och träskor.
De va en riktig sommar söndag, idag med, dårå, grillvätskedoft och skrikande barn.
Jag led dock ej alltför mycket. Av vädret.
Hygglig natt, drömde ej om nazister.
Händelse nr 1:
Lämningar


Ty den som har, åt honom skall varda givet, så att han får över nog; men den som icke har, från honom skall tagas också det han har.

**
Så jag vandrade vidare och försökte ruska av mig obehagskänslorna. Snart stötte jag på en obeslutsam katt.
Händelse nr 2:
Rov för motstridiga känslor

Den såg på mig och jamade, så hen var inte alldeles förvildad, men när jag gick närmare, drog hen sig undan. Kanske lite som jag, skygg för människor, men längtar ändå efter kontakt. Rov för motstridiga känslor.
- Vad är du rädd för, katt?

- Allting, människa, allting.
***
Alla som kommer måste också gå till slut. Som gäster på ett party.
There you go, typ.
Och klimatet, kompis, klimatet… Vi människor är gästerna som snart måste gå från det här partyt.
Och vi skandinaver är ju ättlingar till Europas avskum, dom som ej fick plats i den varma och sköna södern, utan som tvingades längre och längre norrut, där ingen hygglig människa ville bo och slita ont i mörker och kyla och bitterhet och ensamhet ända in i skelettet.
Nu är det plötsligt det gemytliga och sociala söderns folk som söker sig till dessa kalla och ogästvänliga och ensamma breddgrader. Ödets ironi. Och så har dom fräckheten att tycka att vi inte tillräckligt varmt välkomnar dom upp hit. Att vi behandlar dom som andra klassens medborgare. Som... avskum. 
Right, here in status symbol land.
****
Mig, själv och jag; se här, vi är tre stycken redan. Duger inte sällskapet?
Vi åt en rejäl middag tillsammans vi tre. Inte ensamma alls.
Till förrätt en maffig knogsmörgås, till huvudrätt fläskläpp med stuvad fotsvamp, till efterrätt en saftig lårkaka med inbakade kånkelbär.
Kvällens underhållning blev att titta på centrifugering.
Någon av oss, minns ej vem, tyckte sen att sköljmedlet luktade för starkt. Men vid det laget var det ju inte mycket att göra åt saken.

Birgitta, om du läser det här, kom tillbaka, allt är förlåtet. Kom över till den mörka sidan, jag har gjort potatismos.
                          Love, Lynx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar