torsdag 19 maj 2016

Inbillningen krafsar på dörren och vill ut.



*
Men dagarna, dagarna, går. Staplas på varandra, utan mellanrum. Ingen plats eller tid att andas och ladda. Igår blev jag överväldigad av dagarnas tyngd och för första gången på månader kom jag inte ens iväg på min dagliga promenad. Det kändes på en gång när jag vaknade. Det var ingen idé att ens försöka, för syns skull, så att säga.
Kanske missade jag min lodjurstimme, jag vet inte. Kanske blev det en vargtimme istället. Dom kan vara hemska. Fråga Ingemar Bergman.
Ibland får jag för mig att dagarna är förbundna med varandra genom maskhål, genom veckad dimension. Fast kanske är det inte maskhål heller utan mera… lusbett. Man knäpper en lus-dag liksom. Det blir som en small bang.
**
Jag kämpar med humöret. Åh, det är en formidabel brottare, det jäveln. Men jag har mina stunder, som Lars Winnerbäck sjunger i sin köpt-bil-sång. Jag har mina humor-händer och mina självironi-satoris och framför allt mina bitterhets-bad. Utan denna treenighet skulle jag stå mig slätt och plattas till, så lätt. I feed but I don’t feed back. Nor do I get any. Except on me. But thankfully I’m protected somewhat by me dunce-cap. I’ll be putting that on soon,  don’t worry. That creepy thing on my head now, that’s not a dunce cap. It’s a confederacy-cap.
Och den deterministiska approachen leder fram till - ingenting. Existentialismen leder till individbaserad liberalism, vilket är en pandorask där falska förhoppningar är det sista som överger övergivna människor. Men given frihet är svår att ta tillbaka från dom som inte är mogna att hantera den. Det kom vi fram till häromdagen, militärpolisen och jagen.
Ingen har väl lust att skåda given häst i munnen och det blir kanske vår undergång till slut. Ingen pruttkudde-politiker kan hindra det verkliga bajset att översvämma oss. Hundens frihet att bajsa överallt, den går inte att ta tillbaka när det väl börjat lukta illa.
Bon jour, tristesse.
Oh, yes, I’m the great Pretentious! För i det här verklighetsvecket, här kan jag få min syl i vädret. Dock ej fett på densamma, men det gör detsamma. For eye already live inside your face.
**///~











Spöken, zombies, alla halv-dimensionella karaktärer. Deras kroppar bär på deras munnar. Och strax bakom munvädret lurar den bedrägliga tomheten inne i stormens brunöga.
C’est trop tard, monsieur Cotard! Trop tard.
***

Här på Biskops Arnö folkhögskola insåg jag mina begränsningar mer än mina möjligheter. Som så ofta är fallet, trots att en vill tro det motsatta.


Jag blev tvungen att ta min mats ur den skolan också. Jag var ett spöke där. Eller inte ett spöke, kanske. Mer en vandrande vålnad. A walking head (if you know what I mean).

****






Men jag kände Halise Dölen. Fast mer i pluskvamperfekt än i preterium.









****
Idag knuffade jag i alla fall ut mig själv på en promenad. Där filmade jag en svart ko och sen gjorde jag en animation på det. Eftersom mitt gamla tema verkade passa in på en svart, betande kviga. Som tuggar sig fram på verkligheten som en gammal professor. Kanske är det bara jag, men bilden av en ung, tung, tuggande kviga, som samtidigt är en professor i till exempel nationalekonomi, den bilden tål att brottas med, om man så säger.

 

What purpose in these deeds
Oh fox confessor please
Who married me to these orphaned blues
"It's not for you to know, but for you to weep and wonder
When the death of your civilization precedes you."
(Lyrics; Neko Case)

Dolda Tags

Nakenhet, nudity, plane crash egypt IS, terror, Mona Sahlin älskare livvakt kärlekshistoria

----------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar