söndag 29 maj 2016

Rökt och krökt.



2016 05 29
Del 1: Rökta cigaretter
Åh nej redan söndag igen. Vart tar dagarna vägen? Händelsehorisonten måste ju vara fullpackad av alla gångna dagar. På nåt sätt måste dom fraktas bort. Annars skulle tiden stanna upp. Kanske dom bara löser upp sig, torkar ihop och blåser bort. Som röken från en rökt cigarett.
Luften är tunn men sikten god, brukar man ju säga. Om livet på höga hästar. Men om våra svunna dagar är rökta cigaretter, så är väl luften tjock och sikten usel.
Vi ska väl inte klaga inte på det mentalfysiska vädret, det är väl vädret som har anledning att klaga på oss. Ibland får jag för mig att self-destruct is activated.
Del 2: Kryptogram o symbolik
Jag läser Ulf Lundells Friheten. På toaletten. Mina tarmrörelser är tämligen reguljära nu för tiden. Varje morron, cirka 2 timmar efter frukost, precis innan jag tar min promenad så sitter jag på den vita tronen. Jag tar det lugnt så jag hinner läsa i 10 minuter ungefär. Uffe går ganska fort att läsa för han babblar på i högt tempo och långa meningar. Ingen Hemingway precis om man så säger. Han har väldigt mycket åsikter om kvinnors utseende, den gamla grävlingen. Badgers Drift, liksom.
Del 3: Natten
Natten var fragmentarisk. Lämnade sängen med alla sina gamla spöken vid 5-tiden. Befriad. Men det hänger ett moln över mitt huvud. Eller ett damoklessvärd. 
Del 4: Vandringen
Kroppen hyfsat pigg. Den drog iväg med oss. Än slank vi hit och än slank vi dit. Det gick av sig själv. Den skumme gubben från igår, han i grön jacka och nervöst rörelsemönster, han låg idag utsträckt på en bänk.
Stel och orörlig, (kanske död). Knappast normalt på en mulen och blåsig dag som idag.
När jag var på väg hem trodde jag att jag skulle klara mig hela vägen utan att behöva svara på tilltal. Men en av dom som jag brukar byta hej med, en äldre man med en trött gammal tik, frågade mig om jag hade sett en liten pojke. ”Nä”, sa jag, ”har du tappat en?”
Han trodde att pojken hade tröttnat att vänta på att den gamla guldhunden skulle uträtta sina ärenden och gått hem. Och då tänkte jag att om det hade varit en deckare, så hade mannen i grön jacka först blivit misstänkt, men sen friad från misstanke och istället hade misstankarna riktas mot mig. Jag är ju bekant med området.
Del 5: Eftermiddan
Jag sysslade med mina datorer tills det slog slint i huvet och fontanellen sprack upp igen. Det är program och plugin, versioner o download och install och setups, det ena leder till andra och det tar aldrig slut. Man tappar lusten att leva. Eller kanske inte lusten, bara orken. Dags att vända på timglaset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar