tisdag 5 mars 2024

Errata. Del 2 av 4.

 


Jag älskar Bernt Staf.
 Åsa-Nisse-marxisten.
 Idealisten.
Miljökämpen.
Hjälten.


Livet är en dröm. I alperna.



Min film. Och om jag ändå kunde åka min egen bil. 
Med en "egen" chaufför..



Min deprimerande lunch idag idag idag.


Den deprimerande texten av Bernt Staf, skriven för mer än 50 år sedan. Då kunde man väl ändå inte tro att det skulle vara än värre idag. Vi visste inte hur bra vi hade det. Och det vet vi fortfarande inte. Hur illa kan det bli? Riktigt jävla illa verkar det som. 

A den dum:
Ah so desuka!

Landsbygdens avfolkning
(Bernt Staf)
Stenrika köpmän och utländska bolag
packar oss samman i rykande städer.
Pengar och vinst i maskinens mage
där människor vältras runt i kanaler.
Ni köper billigt, våra hus och marker
där tågrälsen rivs upp och affärer läggs ner.
Många sover ute i,  neonljus och tjyvtjack
för strikt affärsfolk kräver 20 000 svart för en bostad
(och fler poliser.)
Så nu frågar vi er: har ni ingenting lärt
av städernas våld och vårdkostnader
Ännu en tid är det ni som bestämmer
ännu en tid gäller era lagar.
Dom ledande affärsmännen, regeringsmandariner
höjer arbetstakten och prackar på oss en massa skräp
Och blir du missanpassad till bilarna och engångsglasen,
sövs du ner på en av deras nya anstalter.
Med batong och polis försvaras dom rikas vinster
och fler och fler hemlösa i städerna.
Sprid industrin, längs en gratis järnväg
Miljöskadorna o hetsen ska stå er dyrt!
Så nu frågar vi er;  har ni ingenting lärt
av städernas våld och vårdkostnader?
Ännu en tid är det ni som bestämmer
ännu en tid gäller era lagar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar