lördag 5 augusti 2023

I Douglas rum

Bloggarbete pågår..

Bloggarbetet avslutat. Det blir inte bättre än så här, hur mycket jag än anstränger mig, har jag en obehaglig känsla av. Eller det kanske bara är ett banalt illamående. Ett resultat av ett banalt tröstätar-beteende.

            [Insert Douglas rum.]

[Douglas rum successfully inserted] 

 

   Hej, här i Douglas rum samlas de mest ironiska helgonen. Och konspirerar mot dig och dina gelikar. Åh! Hello darkness, gamle vän;
  -
Jag menar inte att du som läser detta är mörkret. Och inte jag heller, men det finns ett mörker mellan oss som du kanske-kanske, inte kan se igenom. 
Som om vi båda voro fast i var sin gastäta säck. I vårs egna kropp. På väg att bli ett säte för begränsad, varig bukhinneinflammation eller så.
  Men eh, på den här sidan mörkret är det alldeles (för) ljust, ju. 
:- Hallå,  blända av,  gamle vän. Är det här ett konstgrepp. En metafor. Arbeta vidare på den här texten; ju mer jag gräver desto mer blir jag begraven och utrymmet jag fyller förblir konstant. Flyttar jag bara metaforiska (j)ord förbi mig själv. Till illusorisk nytta. Det jag producerar är inte av större nytta på andra sidan av mig själv, än på den HÄR sidan.  Är det här ett blogginlägg på fyllan. Under (j)ord. Ja, erkänner jag och dömer själv mig själv. Till döden. Och jag lyssnar på en karelsk tango. Under tiden. "Allt du tänker skall du mista." skrev Kjell Höglund, den störste av dem alla. Han är sorgligt ignorerad av en samlad nation. Sällan har väl en poet förtjänat epitetet nationalskald så mycket som Kjell Höglund. Tilde utnämnde Tomas Ledin till nationalskald, tror jag. Och varför inte, kan det bli mycket värre. Kan jag bli lite fullare. Kan allt jag tänker på bli till tankegods, rent fysiskt. 

Jag är som ett tankegods, hela jag, ta mig fan. Det hjälps inte. Instängd i en gastät säck. Nära ändtarmen. Och nödutgången.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar