fredag 6 september 2019

Det börjar bli kallt


  Nytt lägsta rekord, ånyo... 35,5! Snart är jag väl nere på rumstemperaturnivå. Antingen zombie eller död; dårå.
  Men jag förstår inte varför jag inte fryser. Eller varför jag inte blir överhettad. Kanske har jag helt enkelt blivit en reptil, kallblodig.



  Men å andra sidan; min gamla Dovado Tiny började till slut krångla (Efter 5 år). Så jag blidde tvungen att rycka upp mig ur handlingsförlamningens kallblodsdjup och installera min på hyllan väntande nya router Dovado Pro Ac, min julklapp från mig själv. (Fast självet tar inget ansvar.)
  Men jag kunde i alla fall säga att jag följt en gammal jobb-princip; If it's not broken, don't "fix" it.
  Den var lätt att installera o den e ju lite snabbare o lite stabilare, vad det verkar. Dessutom har den möjligheten att ansluta en NAS-disk. (Network Attached Storage).  Vilket inte var så roligt som det verkade, förutom att en fick tillfälle att bittert kalla mig (sig) "nasist". Den kulan visste var den tog. Mitt i självet.
NAS är i princip att jag har ett eget lilla 500 GB "moln" att lagra saker i. Fast bara inom räckhåll från mitt wifi förstås. Nu uppgraderat till 587 Mbit/s.

  Så min värld är liten. Två datorer o en mobil.
Fast.. det ska gå att komma åt Nasen via internet också om jag skulle behöva. Men jag vet inte hur än.
Det verkar komplicerat, kompis. Eftersom routerns IP-adress ändras varje gång den startar om, vilket i mitt fall sker varje dag eftersom jag slår av den under natten.. Men gissar att det går att få routern att skicka ett mail till mig själv med aktuell IP-adress och sen kan jag kanske logga in på den o komma åt mina molnlagrade filer. Jag vet inte. Hur. Det verkar onödigt/komplicerat.
  Aja. Jag kan än. Jag lever än. Mitt testamente är nu registrerat på Fonus. Allt ska sen ske automatiskt när jag död. Dvs jordfästning o eventuell fördelning av eventuell kvarlåtenskap. Jag vet inte hur jag känner inför detta faktum. Det är både en lättnad o en ångest o en sorglig ensamhet. Alltsammans kostar 2450 kr, inklusive bevittning o bevakning o förvaring.
En existentiell musfälla som slår igen.
  Hallo dunkelheit.

Note to self: Vad är skillnaden mellan jaget och självet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar