onsdag 1 juni 2016

Toki doki.



2016 06 01
Så korsade vi gränsen över till Juni. Som flyktingar med vildhundar i hälarna. Men vi hade ju hellre stannat i Maj. Maj o maj.
En varm dag här på mentalsjukhuset. Patienterna är rastlösa. Vissa blottar sig. Många sover dåligt; jag, mig och själv inräknade. Men vi förstod att vi delvis fick skylla oss skälvande själva, för att vi inte skötte om oss så som ordinerat.
Jag är en sad eyed lady on the loooow land. I dubbel mening.
Själva landet ligger lågt. Horisonten bara ett streck.
Folk står i klungor, kanske är dom mentala.
Aldrig har en fastedag gått som bra som idag, skulle jag vilja kunna skriva, men det är som vanligt. Jag kan äta och jag kan låta bli, det är ingen stor prestation, varken det förra eller det senare.
(Jag märker till min förvåning att jag letar efter rim och rytm när jag skriver det här. Varför i allsinadar gör jag dät. Får kämpa emot.)

Och apropå rim o rytm; Här en annan av Emmylou Harris sånger som jag skrivit svenskt text till. Originalet heter Can you hear me now. Från albumet Stumble into grace  (2003).
Den passar särskilt bra just nu,
eller hur, vad tycker du?.


Kan ni höra mig
Lyrics
Åh, väggarna i mitt rum
kryper närmre tum för tum
Snart vattnet stigit upp till min hals 
en lång natt till, i ensam vals.
Visst kan jag väl ta mig ut
En sista gång, innan allt tar slut
Om jag nu ändå sjunker ner
Kanske någon ändå ser

Kan ni höra mig?
Kan ni höra mig?

Som i en och annan sång
Ibland man verkar ha sånt flyt
Vårt lyckokast kan bli vår undergång
Försöker jämt att ta mig upp, men
varje dag får samma slut
Ett steg upp och två steg ner..
Som gammal stumfilm tonar ut
och sen ser man inget mer

Kan ni höra mig,
kan ni höra mig nu

Åh, när blev minnena så tunga att bära     
För ålderdomen finns ju ingen bot
Sammanbrottet är nu väldigt nära
Jag behöver lite hjälp att hålla mot

Men jag sjunker, tungt som bly
Långt långt ner i svarta dyn
Den kallaste plats som finns för oss 
Utan minsta chans att ta sig loss
Jag skickat ut mitt s.o.s.
Ett kort brev i en flaska  långt ut till sjöss 
”Själ i nöd”  är allt som står
 Men inget svar har jag nånsin får 
(En nåd att stilla bedja om)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar