söndag 1 april 2018

Nummerologi


2018 04 01 
  Eh, ett mars frystorkade ihop och blåste bort.
Men ett redan dammigt april ställdes genast fram på bordet..
Kanske är det samma april som förra året. Ett riktigt beläte, på min ära.
  Kanske en Carlsson kommer, som ett yrväder, med en toarulle i svångrem runt halsen. Skalla vi alla den vägen vallas? Den blankslitna högertrafikvägen.
Jag är som ett aprilskämt hela jag. 
Ändå försöker jag.
  Nå men, öfverlefvde även denna månad å min abonnerade datamängd å 12 GB. Förr i tiden var jag ju ofta tvungen att köpa extra data. Surfar jag mindre, kommunicerar jag mindre med omvärlden, dör mitt internetintresse?
Aja. Blir jag mer och mer avkopplad? Min nya telefon är otäckt elak. Den tar varje tillfälle i akt för att påminna mig om att lägga till ”ny kontakt”.
Det ska väl telefonen skita i. Jag har redan lagt till mitt alter ego, räcker inte det?
Min.
  I alla fall firar jag idag, i alla fall, som alltid, min Bemödelsedag.
Och; Åh vad jag har bemödat mig! Om ni bara visste vilken bemöda som fallit på min lott. Genom åren. Det gäller att leva i numret. Det numret är som en vass kniv, dold i min ficka. Om det behövs kan jag snabbt rycka fram numret och vifta lite med det. Men jag får ju vara försiktig så att jag inte skär mig själv. Kniven är ju både tve-eggad och spetsad i bägge ändar.
Twin-death.
  Kompis, jag impulsköpte häromdagen en uppsättning emaljmuggar. Jag har i många år saknat min gamla emaljmugg från 70-talet. Den var oöm, hade perfekt storlek och underbar patina. Men min dåvarande sambo påpekade att emaljen var skadad på insidan och detta gjorde min kära kopp hälsovådlig ”eftersom att” då giftiga ämnen kunde sippra ut. Motvilligt gick jag med på att slänga muggen. Emalj-nostalg.
  När nu sen mina kära kommunistkoppar har gått sönder, en efter en, så tänkte jag att det var läge att köpa nya (dyra) emaljkoppar. Så jag beställde en uppsättning tyska bundesrepublik-koppar på nätet .
  Tyvärr blev dom en kapitalistisk besvikelse. Den angivna diametern på 8,4 cm visade sig vara ytterdiametern och en emaljkopp har ju rejäl fläns, så kopp blev flopp. Innerdiametern var bara ynka 6,9 cm. :(
  För kaffe funkar den ju fint, men för te blir den aaaaningen för liten. De ideala måtten för en kopp som både passar för kaffe och te, är ju 8,5 x 8,5 cm. (Innerdiameter och höjd.)
..
 Aja; siffror, siffror, men dock 500 kr ”bortkastade”.
D i s s a p o i n t e d.
Skicka tillbaka? Skulle inte tro det. Köpa nya koppar? Skulle väl tro det.
Det är i alla fall skönt med en känsla som inte är nedstämdhet. 
Ty: Om du kan bli besviken har/hade du fortfarande förmåga att hysa hopp.
Hoppla. 
Häromnatten hade jag en dröm där en främling, i förbigående, påpekade att han, för sitt inre öga, sett min magiska lyckonummer, 523 683, och att jag gjorde klokt i att notera detta för framtiden. Han visste inte hur och när, men när dessa siffror dyker upp så skulle jag veta precis vad jag skulle göra. Jag tog mig raskt ur drömmen och skrev ner numret. Nu börjar en lång väntan.
.

Men jag vet att jag inte är så mycket att lyssna på.
.

Eller att titta på.
.

Eller att mätas. Me cup runneth nith over.

När jag publicerade min långfilm Pole Warrior fick jag många besök från Polen. Troligen från polska fascister som trodde att det handlade om en krigar-hjälte från Polen (Dock ej kapten Kloss) och inte en mesig stavgångare från Moder Sveas Lycko-La-La-Land.
Lustigt, det. Les barils vides, kompis. De Basala Ganglierna slår till igen.
.

Dagens bröder: 
Righteous Brothers:
I’m so lonely!

Jag har fortfarande kvar lågpris-ep:n som låten ligger på.Fortfarande en av mina favoriter bland 'de lonely tunes'...




---------------------word-------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar