tisdag 14 april 2020

Gör någonting




::I 
   Ernst och Tutta Rolf: Gör någonting, 1930


En uppmaning så god som någon. 

:: II
En replik från en film: "These temples will not stand." Jag minns repliken, men inte filmen. Var det Coronakrisen och hotet om civilisationens undergång som påminde mig om repliken? Det kan ha varit Game of Thrones eller Sagan om ringen eller Star Trek eller någon biblisk storfilm. Eller mest troligt från min största inspirationskälla: Inbillningen.

::III
Eh; apropå flydda dagar (1930) och den bortflyende framtiden: Jag använder upp alla mina timmar till liten eller ingen nytta alls. Men konstigt egentligen, hur timmarna ändå går åt. Och dom kommer aldrig åter. Vi blir tilldelade våra engångsdagar som vi aningslöst använder en gång och sen kastar bort, blint, över axeln bara. Thank you Sir, can I have another?.
En dag får du plötsligt svaret: "Sorry, no more days for you!"
Och du ba: "Say whaaat!?"


::IV
Ett annat replikskifte från en film 
(eller från en inbillningsdröm):
"I think I'm going to die"
"No, you're not going to die. I know"
"Why not?"
"Because you're already dead."
"Are you dead, too"?
"We are all born dead, we just haven't noticed it yet."

::V
En omaka kaf-fe kopp: Svenne Rubins, 1990.
Från flydda dagar. När det fanns John Silvers utan filter, karaffer utan propp och omaka kaffekoppar.




..(Typ: 
Pieni mukavuus) 
Hälsningar från de one-room-episode of me life.
Där små saker blir ett slags tröst-ballonger i tillvaron. Du vet; 
"The temporary beauty of any precious thing."
Like life. Almost a life-like life.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar