lördag 3 mars 2018

Fördelarna med planekonomi




Mars pannkaka. Oväntat lång köldperiod, men vi tar det vi får så länge som det går som det går. Jag vill inte gå mer, jag vill vila, men ingen vila finns ännu. Molekylerna upphör att röra sig vid minus 273 grader. Kallare och ensammare än så, kan det inte bli.

Frusna ögonblick:
Genom skogen, dubbla byxor.


På väg mot nordpolen. Kurs 360 grader. Lindade fotleder.

Anteeksi, poika (Del 32): 
”Vi lever inte länge nog för att rätta till allting dom gjort.”
(Lars Winnerbäck.)


..


,,,


----------------
Emmylou Harris, Can you hear me now..

Min översättning:

Åh, väggarna i mitt rum
kryper närmre tum för tum
Snart vattnet stigit upp till min hals 
en lång natt till, i ensam vals.
Visst kan jag väl ta mig ut
En sista gång innan allt tar slut
Om jag nu ändå sjunker ner
Kanske någon ändå ser

Kan ni höra mig?
Kan ni höra mig?

Som i en och annan sång
Ibland man verkar ha sånt flyt
Vårt lyckokast kan bli vår undergång
Försöker jämt att ta mig upp, men
varje dag får samma slut
Ett steg upp och två steg ner..
Som gammal stumfilm tonar ut
och sen ser man inget mer

Kan ni höra mig,
kan ni höra mig nu

Åh, när blev minnena så tunga att bära     
För ålderdomen finns ju ingen bot
Sammanbrottet är nu väldigt nära
Jag behöver lite hjälp att hålla mot

Men jag sjunker, tung som bly
Långt, långt ner i svarta dyn
Den kallaste plats som finns för oss 
Utan minsta chans att ta sig loss
Jag skickat ut mitt s.o.s.
Ett kort brev i en flaska  långt ut till sjöss 
”Själ i nöd”  är allt som står
Men inget svar har jag nånsin får 
(En nåd att stilla bedja om)

Kan nån höra mig?
Kan nån höra mig?..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar