onsdag 2 januari 2019

Attribrutal adjektivism

..Salut coupain..
...Le monstre...
..  

Tvåtusennitton anlände, ännu ett obegripligt nummer. Ett annat obegripligt nummer är ens egen ålder. Vi döms efter ålder. Ordet ålderdom har en mycket mer påtaglig och direkt innebörd än vad vi tror. Den attribrutala verkligheten. Adjektivism? Nej, fy för den lede.
  Och jag lider fortfarande av sviterna efter den virusinducerade kräksjuka som jag drabbades av den 16 december. Det skulle kunna vara så här; att vid en häftig kräksjuka blir di normala, goda tarmbakterierna angripna, slaktade i massor och utspolade både fram och bak. Från tarmluddet.  Och det tar tid för våra goda bakterier att bygga upp sina gigantiska armeer igen. Det går tydligen att få goda tarmbakterier inplanterade i tarmarna igen. Visserligen. Vilket dock kräver noggrann undersökning för att avgöra vilka som är de ”goda” bakterierna. För personer med återkommande besvär är det en bra ide att själv underhålla externa tarmbakterie-odlingar för att enkelt kunna hjälpa de interna på traven med nåra bataljoner vid behov. Äta sitt eget bajs, as it were. Tydligen finns idag möjligheter att få bakterie-transplantationer i form av ett enkelt litet piller, en kapsel, så en slipper svälja sitt eget gamla bajs, eller nån annans, eller få det inspruttat bakifrån. Hur än en ser på det är det ju lika äckligt.
   Nåja. Bara jag kommer igång med min vanliga diet, när nu hämskä hälgärnä häntlägän här hästät förbi, så ordnar väl tarmen till sig igen. Utan yttre hjälp.  
Dags för återhämning. Dags att få snits. Drömma går ju.
  Det är inte så att jag spyr fortfarande. Avföringen är inte vattnig längre, men jag måste bajsa flera gånger per dag. Förr i världen räckte det med en gång, max. Jag uppskattade inte hur bra jag hade det. Nu mår jag lite illa hela tiden och ingenting smakar riktigt gott. Efter gallblåse och sköldkörtelproblemen har min ämnesomsättning varit en ständig källa till obehag, ångest och allmän oro. Jag saknade inte den kon förrän båset var tomt. Men å andra sidan: Än zen. (Vittua päiviä.)
   I politiken har ju reaktionärerna vädrat morronluft länge nu. Moderaterna har halkat tillbaka i sin gamla fåra efter öppna-era-hjärtan-eran. Liberalerna börjar kanske inse att det är bättre att samarbeta med Socialdemokrater än med moderater-sverigedemokrater-kristdemokrater.
Socialdemokraterna är ju sedan länge djupt infiltrerade av nyliberala trojanska hästar. Så hur mycket värre kan det bli?
   Jag sitter här och tycker att tecknen i största allmänhet tyder på att liberaler och centerpartister lutar åt att hellre släppa fram en motbjudande sosse-svetsare med kringskurna handlingsmöjligheter än att riskera ett katastrofalt nyval.
   Om jag lever får jag se. Jag skulle gärna ropa hej innan jag hoppar över bäcken.


..
Salut skinka.
Tjock griljering gjord av asiatiskt ströbröd (Panko) med ägg,senap och honung. Snyggt och gott. Men till vilken nytta? This too shall pass. Intestinally.




Reservatvy från norr. Soluppgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar