lördag 19 maj 2018

Blajpunkt


….
  Just som det började ljusna vid fronten, krigslyckan såg ut att vända till min fördel, så kom ett elakt angrepp med biologiska vapen, ett förkylningsvirus.. Så min framryckning hejdades. Jag fick lov att gräva ner mig, huka i skyttegrav.
Ledvärk, huvudvärk, körtelvärk och tröstlös hosta.
Precis samtidigt med årets första värmebölja.
  Aja; Men nån rättvisa måste det ju finnas här i världen. Jag förtjänar misär. Jag är en självupptagen fjant, en jävla fideikommissarie, helt enkelt.
  Jag fick i alla fall användning för min nya termometer. Jag inbillade mig inte, min kroppstemperatur hade gått upp till den milda grad. (Martin Ljung, viking). + 2 grader, fast min ursprungstemperatur var ju låg, så det var inte så hemskt som det låter. Lite frossbrytningar ska en väl kunna klara. En gång vartannat år.
  Åh, min kropp är bräcklig och skör. Jag förtjänar medalj som håller maskineriet igång. Måste ju vara redo. Närsomhelst kan kungen ringa och säga att jag är den enda som kan leda landet ur krisen, jag måste bilda regering. Så när kungen ringer, då ska jag kunna svara; ”Till er tjänst, ers majestät. Vad blir det för pröjs?”
  Och jag är full av spleen och leda,  som en dikt av Baudelaire.
 
  Och inte blir det bättre av den blå punkten, en olycksbådande temperatur-anomali. Verkar ju faktiskt tyda på att Golfströmmen är på väg att lägga av. Hoppas kan en ju alltid.
.
.. 
 Samtidigt med allt detta så kapitulerade jag inför Windows 10:s eeenträgna krav på uppdateringar och accepterade den stora uppdateringen ”Creator’s update”. Och problemen kom direkt:
Alla bokmärken i Chrome försvann spårlöst. Windows Moviemaker 6.0 slutade fungera. Photoed slutade fungera.
Och när jag försökte rulla tillbaka uppdateringen till den senaste återställningspunkten, så visade det sig att alla återställningspunkter var raderade. Dessutom var hela säkerhetsfunktionen med automatiska återställningar avaktiverad. Då hade en lust att kasta datorn ut genom fönstret. Jag behövde inte en smocka till.  
Nå, nu har jag knepat och knåpat så allt fungerar tillsvidare, dock ej riktigt lika bra som innan uppdateringen.
Har du samma problem så maila mig ska jag förklara hur jag lyckades lösa problemas. Ex gratia, por favor.

   Ich bin wie ein Blaupunkt, ganz Ich.

   Oder ein Schwarzes Loch, darein, darling.
   Die Welt ist kalt.
..

..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar