söndag 14 augusti 2022

Det Ukrainska Dilemmat: Del 1

 Jag har haft dåligt samvete över att det står i blogg-beskrivningen här till höger,-->
att det är "en blogg om livet i Ukraina".  Visserligen metaforiskt, och visserligen skrev jag texten 2016, men ändå. Föga anade jag att de inre konflikterna i detta land skulle resultera i en regelrätt och mycket brutal invasion, med ett icke otydligt mål att utplåna den självständiga staten Ukraina och kidnappa hela befolkningen in i en stor-rysk ultra-reaktionär identitet. Mina inre stridigheter blev ju plötsligt småpotatis i jämförelse. Men ändå. Jag låter det stå. Jag står för det jag skrev för 7 år sen. Och Ukraina är ett stort och intressant land, som sträcker sig från hjärtat i Europa ända bort mot gränsen till Ryssland, med tentakler in i Kaukasien och den Asiatiska världsdelen. Ukraina skulle kunna vara en demokratisk, frihetlig och fredlig länk mellan Europa och Asien. Men det verkar långt dit, kompis. Just nu. Det skadar inte att hoppas. Vi säger "Välkommen över till den goda sidan av Europa, ukrainare, vi har eu-kakor." 

Rysslands "utveckling" är en mycket sorglig historia. Problemet kan väl delvis vara att ryssarna historiskt helt saknar positiv erfarenhet av demokrati. Landet gick från den tsaristiska diktaturen direkt till den kommunistiska. Och sen, i princip, nästan direkt till den fascistiska Putinistiska...För oss i väst är det till exempel obegripligt att ryssarna  kunde låta en KGB-officer bli ledare o diktator för hela skiten.  Det är som om tyskarna skulle ha valt en fanatisk SS/Gestapo-officer till president i Tyskland direkt efter andra världskrigets nazi-fasor. Det hade väl aldrig kunnat ske, hade det? I alla fall inte direkt efter Nazi-tysklands krossande. 

Men å andra sidan, i Sverige har vi ett parti i riksdagen som bildades av gamla svenska nazister varav en f.d. medlem i tyska SS. Dom har lyckats lura, hata och skrämma åt sig cirka 18 procent av svenska väljare. Och kan om några månader sitta med i en svensk regering. Så kan det gå. Trevlig hell.



[INSERT PUTIN POWER SPEECH]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar